ACȚIUNE! Mihai Goțiu a distribuit în cutiile poștale ale colegilor săi de la Senat protestul a peste 20 de asociații civice legat de numirea membrilor CSM

ACȚIUNE! Mihai Goțiu a distribuit în cutiile poștale ale colegilor săi de la Senat protestul a peste 20 de asociații civice legat de numirea membrilor CSM

”Modul în care majoritatea din Comisia Juridică și din Biroul Permanent (BP) al Senatului a tratat problema desemnării celor doi candidați ai societății civile în Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) reprezintă o bătaie de joc la adresa Constituției, societății civile, Regulamentului Senatului, CSM-ului, ideii de legitimitate și nu în ultimul rând, la adresa bunului-simț”, a declarat senatorul USR Mihai Goțiu.

Mihai Goțiu, care este și vicepreședinte al Senatului, a distribuit în această dimineață (joi, 23 martie 2017), în cutiile poștale ale colegilor săi senatori, o nouă scrisoare de protest pe această temă, asumată de peste 20 de organizații civice (imagini și scrisoarea asociațiilor civice, la final). ”Solicităm Biroului Permanent al Senatului revocarea hotărârii prin care s-a decis organizarea unei noi sesiuni de candidaturi și valorificarea propriului Regulament prin reluarea procedurii de vot pentru candidații care și-au depus dosarele în termenul legal, respectiv până la data de 6 noiembrie 2016”, se arată în scrisoarea ONG-urilor.

Data de 6 noiembrie 2016 a fost data la care a expirat termenul legal până la care candidații pentru cele două locuri care revin în CSM societății civile puteau depune dosarele de înscriere. Deși la data respectivă fuseseră înregistrate șapte dosare, Biroul Permanent, ținând cont de o argumentare abuzivă a Comisiei Juridice, conduse de senatorul PSD Șerban Nicolae, a decis prorogarea termenului de înscriere până pe 6 februarie 2017 . Reprezentanții societății civile au protestat, iar senatorul USR Mihai Goțiu, singurul membru al BP care nu a votat prelungirea termenului, a realizat un raport în cadrul Comisiei pentru Cercetarea abuzurilor, combaterea corupției și petiții, în care a solicitat anularea deciziei BP și continuarea procedurii cu candidații înscriși inițial (până pe 6 noiembrie 2016). Raportul a fost respins de majoritatea PSD-ALDE din Comisie, iar pe data de 7 martie 2017, candidații au fost votați în plenul Senatului. Cum niciunul dintre ei nu a întrunit majoritatea necesară numirii, BP, la propunerea Comisiei Juridice, a votat reluarea întregii proceduri, cu înscriere de candidați, până pe data de 15 mai.

”După cum am arătat și în ședința Biroului Permanent, acesta este un nou abuz. Regulamentul Senatului arată extrem de clar, la art. 135, alin. 1, că ar fi trebuit să fie reluat votul, până se obținea majoritatea necesară, nu întreaga procedură, până când PSD și ALDE găsesc candidați pe placul lor. Interpretarea conform căreia actualii candidați ar fi primit un vot negativ (!) este aberantă, pentru că asta ar însemna că art. 135, alin. 1 n-ar avea niciodată aplicabilitate! Îmi pare extrem de rău că majoritatea colegilor senatori din BP au înghițit argumentul unui avocat al corupților care n-are nicio problemă să promoveze în Parlament legi care să-i grațieze clienții”, a explicat Mihai Goțiu. Vicepreședintele Senatului a mai arătat că asemenea șmecherii și abuzuri sunt cele care duc la iritarea opiniei publice și, în cele din urmă, la revolte civice, generând, în același timp, și grave deficite de prestigiu Parlamentului.

***

***

Scrisoarea asociațiilor civice:

22 martie 2017

Senatului României

Doamnă Senator/Domnule Senator,

Organizațiile semnatare atrag atenția asupra faptului că noul Consiliu Superior al Magistraturii nu funcționează în componența prevăzută de art.133, alin.2 din Constituția României, respectiv nu are în componența sa cei doi reprezentanți ai societății civile.

Deși depunerea candidaturilor membrilor societății civile are un calendar expres prevăzut de art.19, alin.3 din Legea nr.317/2004[1] privind Consiliul Superior al Magistraturii, calendar care a fost respectat și s-a concretizat prin depunerea unui numar de 7 candidaturi, Senatul României, în legislatura precedentă, nu a procedat la numirea acestora până la finalizarea mandatului senatorilor.

Noul Senat al României, constituit la data de 27 decembrie 2016, în loc să continue procedura începută, a prelungit nelegal termenul de depunere a candidaturilor până pe 6 februarie – legea neprevăzând o astfel de posibilitate – în condițiile în care mandatul vechiului CSM a expirat în data de 6 ianuarie 2017. Prin contrast, noul Senat a validat în data de 27 decembrie 2016 magistrații aleși în noul CSM.

După prelungirea nelegală a termenului de depunere a candidaturilor pentru reprezentanții societății civile în CSM, Plenul Senatului nu a ales, în ședința din 7 martie niciun reprezentant. Procedura aleasă de către senatori, diferită de toate procedurile anterioare (i.e. vot electronic, pentru fiecare persoană în parte, în mai multe tururi de scrutin), a constat într-un vot negativ concretizat prin faptul că niciunul dintre candidați nu a întrunit majoritatea simplă.

Biroul Permanent, în ciuda art.135, alin. 1 din Regulamentul Senatului[2] care face referire expresă la reluarea votului, a decis reluarea procedurii de depunere a candidaturilor pentru perioada 13 aprilie-15 mai.

Atragem atenția Senatului României că reluarea procedurii de depunere a candidaturilor urmată de aceeași metodă de vot (pe liste, fără un eventual al doilea tur de scrutin) face extrem de puțin probabilă întrunirea a jumătate plus unu din voturi de către 2 persoane.

Suntem pe deplin conștienți de dreptul Senatului României de a alege acei candidați pe care acest for îi consideră potriviți pentru înalta demnitate publică.

În egală măsură, apreciem rolul extrem de important al Parlamentului României de a da valoare art. 1, alin.5 din Constituție: „În România, respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie”.

Astfel, pornind de la premisa că textele legale trebuie citite și interpretate în sensul de a produce efecte și nu de a nu produce,

Tinând cont că CSM este o autoritate constituțională și, ca atare, trebuie să se bucure de o componență constituțională, neatacabilă pentru vicii de legalitate în procedura de numire,

Având în vedere și Decizia nr. 261/8 aprilie 2015 a Curții Constituționale dată într-o situație similară, în care Senatul a refuzat să adopte o hotărâre în privința cererii de reținere și cercetare a unui senator, motivând că votul a fost negativ (de respingere a cererii de reținere), iar CCR a stabilit atunci că Parlamentul este obligat să emită hotărâri asupra deciziilor pe care le ia, indiferent dacă acestea sunt pentru acceptare sau respingere – Decizia 261/2015 a CCR: „refuzul Senatului de a redacta și publica hotărârea adoptată în ședința Plenului din 25 martie 2015 echivalează cu neîndeplinirea unei obligații constituționale, legale și regulamentare”,

Solicităm Biroului Permanent al Senatului revocarea hotărârii prin care s-a decis organizarea unei noi sesiuni de candidaturi și valorificarea propriului Regulament prin reluarea procedurii de vot pentru candidații care și-au depus dosarele în termenul legal, respectiv până la data de 6 noiembrie 2016.

Semnatari:

Centrul de Resurse Juridice

APADOR-CH

Funky Citizens

Academia de Advocacy

Centre for Advanced Research in Management and Applied Ethics

Centrul pentru Inovare Publică

Grupul pentru Democrație Participativă Plenum

Expert Forum

Centrul European pentru Educație și Cercetare Juridică

Human Catalyst

Centrul pentru Jurnalism Independent

Centrul Român de Politici Europene

CENTRAS

ActiveWatch

Miliția Spirituală

Centrul de Resurse pentru participare publică

Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile

Societatea Academică din România

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România

Consiliul Tineretului din România

Liga Asociațiilor de Proprietari Habitat

Fundația Rațiu pentru Democrație

***

Pentru semnatari,

Georgiana Iorgulescu

Director Executiv

Centrul de Resurse Juridice

***

note:

[1]    Propunerile de candidaturi se depun la Biroul permanent al Senatului, între a 90-a zi şi a 60-a zi înainte

de expirarea mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii (…).

[2] Dacă la alegerea sau numirea în anumite funcţii nu se obţine numărul necesar de voturi, votul se reia conform reglementărilor specifice. În caz de paritate de voturi, procedura de votare se repetă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>