Bugetul Cluj-Napoca 2018 trebuie să prioritizeze rezolvarea problemelor orașului

Bugetul Cluj-Napoca 2018 trebuie să prioritizeze rezolvarea problemelor orașului

Proiectul de buget al orașului nu dă speranțe ameliorării problemelor mari ale Clujului nici în 2018. Astfel, deși se fac pași mărunți în mai multe domenii, la finalul anului vom vedea doar mai multe șantiere deschise și prea puține proiecte finalizate.

În privința traficului, deși se fac pași înspre deschiderea centurii metropolitane, orașul nu poate aștepta finalizarea acestui proiect pentru îmbunătățirea traficului. Trebuie amenajate parcări de mari dimensiuni la marginea orașului, în mod special în apropierea căii ferate în vederea folosirii lor în conexiune cu trenul metropolitan. 

Sumele alocate construirii parcărilor de cartiere sunt prea mici și asta va întinde existența șantierelor. Acestea trebuie planificate pe termen scurt pentru a minimaliza impactul asupra oamenilor și a calității vieții din zona lor. După cum sunt bugetate unele proiecte acum ele vor fi gata abia în 5 ani când ar trebui ridicate în cel mult un an. Exemple bune ar fi cele două proiecte pentru care sunt programate deja lucrări: proiectul din Hașdeu care va primi abia 1 913 000 din 25 000 000 lei, precum și cel de pe strada Primăverii 20 care va primi abia 3 000 000 din 32 500000 lei. În total, toate cele 12 proiecte de parcări noi sunt subfinanțate în contextul în care costurile de construcție ajung și la 24 300 euro/loc de parcare, după cum arată proiectul din zona străzii Primăverii care va avea 266 de locuri.

Regretăm decizia de a aloca 10 000 000 lei pentru studiul de prefezabilitate al unei linii de metrou, având în vedere că măsura nu este recomandată de niciun studiu derulat la nivelul municipiului. Măsurile recomandate, inclusiv de „Planul de mobilitate urbană durabilă”, sunt prioritizarea traficului în comun și extinderea rețelei de tramvai. Până când măsurile propuse de actualele studii nu sunt epuizate, alocarea de resurse pentru un asemenea proiect este prematură. Condamnăm orice alocare financiară care se bazează doar pe vanitatea decidenților.

Totodată, proiectul de buget confirmă lipsa de voință a administrației de a-și respecta angajamentele asumate în cadrul proiectului de bugetare participativă. Unele proiecte au fost uitate, în timp ce pentru altele devine evident că erau proiecte pregătite deja, având în vedere depășirea plafonului maxim de 150 000 de euro și eșalonarea pe mai mulți ani. De exemplu, extinderea școlii Ion Creangă va beneficia de o sumă de 5 000 000 de lei, aproape de 10 ori mai mult. Bugetarea participativă este un proiect care trebuie să continue anual, iar suma alocată trebuie să ajungă la 5% din bugetul de dezvoltare. Fiecare proiect trebuie implementat în cel mult un an pentru a avea efecte imediate în viața cetățenilor.

Prețul locuințelor și al chiriilor în Cluj-Napoca a continuat să crească și în 2017, iar problema lipsei locuințelor sociale nu va fi rezolvată prin construirea doar a celor două imobile planificate. Administrația trebuie să continue această politică și în 2018 și să aloce fonduri pentru deschiderea unor noi proiecte asemănătoare care să poată sprijini inclusiv tinerii absolvenți care încă nu și-au început cariera, pentru a mări șansele ca aceștia să rămâne în oraș.

Proiectul de buget publicat de Primăria Cluj-Napoca arată că nici în 2018 problemele stringente ale orașului nu se vor rezolva. Proiectul de buget trebuie să țină pasul cu dezvoltarea reală a orașului, dar pentru a putea emite planuri realiste de investiții, este întâi nevoie ca administrația să țină pasul cu cetățenii.

Lista priorităților de investiții este disponibilă la http://www.primariaclujnapoca.ro/userfiles/files/obiective%20investitii.pdf

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>