Întrebare adresată: Ministerului Administrației și Internelor, doamnei ministru Carmen- Daniela Dan,

De către: Mihai Goţiu, senator USR de Cluj

Obiectul interpelării: Cine răspunde pentru blocarea drumul E 81, pe Valea Oltului, între Râmnicu Vâlcea și Sibiu?

Stimate doamnă ministru Carmen-Daniela Dan,

Săptămâna trecută, luni, 6 noiembrie 2017, mă aflam într-o mașină, în drum către București, pe drumul european E 81, pe Valea Oltului. În jurul orei 18.40, la aproximativ 2-3 kilometri de localitatea Brezoi, am fost nevoiți să oprim din cauza a ceea ce bănuiam că ar fi un accident. După aproximativ zece minute de așteptare și niciun semn că mașinile ar urma să se pună în mișcare, am sunat la IGPR Vâlcea pentru a cere informații despre timpul pe care ar urma să îl mai petrecem blocați în coloană. Am fost informați că ar fi vorba de o oră, dar ni s-a recomandat să sunăm la Poliția Rutieră, pentru o estimare mai corectă. Răspunsul primit a fost mult mai optimist: ni s-au comunicat 20 de minute de așteptare. Cele 20 de minute s-au transformat, însă, în 3 (trei) ore. Am reluat apelul la Poliția Rutieră și, pe lângă o nouă estimare a timpului de așteptare, am solicitat mai multe informații despre motivele blocadei.

Astfel am aflat că:

  • În jurul orei 8 dimineața, a avut loc un accident, cu o autocisternă care s-a răsturnat peste parapeți, în șanț;
  • Cum Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu dispunea de o automacara cu care să ridice autocisterna din șanț, a durat mai multe ore până când s-a găsit una la o firmă privată, a fost închiriată și a fost adusă la locul accidentului; în tot acest timp (mai bine de 10 ore), circulația în zona accidentului, s-a desfășurat alternativ, pe un sens de drum;
  • În momentul în care automacaraua a ajuns la fața locului, s-a luat decizia blocării circulației și începerea operațiunii de ridicare și evacuare a autocisternei;
  • La întrebarea de ce s-a luat decizia de a bloca circulația la o oră cu un trafic ridicat și nu s-a amânat către orele nopții, când traficul ar fi fost mult mai redus, răspunsul a fost că ”atunci a ajuns mașina cu macara la fața locului;
  • La întrebarea de blocarea drumului nu a fost anunțată din timp, prin intermediul mass-media (radio, TV, online) și nu au fost trimiși agenți de circulație la intrările pe Valea Oltului, pentru a-i informa pe conducătorii auto de blocarea drumului, răspunsul a fost că s-a estimat că intervenția va dura aproximativ 20 de minute (de parcă cei care au luat decizia au absolvit doar grădinița, să nu știe că o asemenea intervenție complexă nu are cum să dureze doar 20 de minute);
  • În fine, la întrebarea cine a luat decizia blocării drumului, răspunsul a fost că Poliția Rutieră, împreună cu reprezentanți CNAIR.

Care a fost rezultatul acestor decizii de blocare a circulației pe un drum intens circulat, la o oră de trafic maxim, fără anunțarea în prealabil a blocării acestuia? O coadă uriașă cu mii de mașini, întinsă pe mai mult de 15 kilometri, între localitățile Brezoi și Căciulata, pe un singur sens (bănuiesc că o situație similară s-a înregistrat și pe sensul opus). Trei ore pierdute de miile de conducători auto și pasageri din mașinile prinse în blocadă.

Ținând cont de toate acestea și pentru a preîntâmpina, pe viitor, alte situații similare, vă solicit să-mi răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Există proceduri la nivelul Poliției Rutiere legate de modul în care se iau deciziile de blocare a circulației auto pe drumurile naționale?
  2. Cine are responsabilitatea luării acestor decizii?
  3. Cine și cum comunică deciziile de blocare a drumurilor naționale, astfel încât conducătorii auto să poată să aleagă rute ocolitoare ori să-și schimbe programul?
  4. Dacă nu există proceduri standard de luare a deciziilor de blocare a drumurilor naționale și de anunțare prealabilă a acestor decizii, există măcar un ghid de bune practici, la nivelul Poliției Rutiere, în astfel de cazuri?
  5. Cărei instituții i se poate adresa o persoană care se consideră prejudiciată de deciziile de blocare a drumurilor naționale, luate în mod iresponsabil sau fără respectarea procedurilor? Există compensări pentru prejudiciile cauzate de astfel de decizii?

Pe lângă răspunsurile la întrebările de mai sus, vă solicit și efectuarea unei anchete interne la nivelul Poliției Rutiere Vâlcea și a Inspectoratului Județean de Poliție Vâlcea, precum și demiterea șefilor acestor instituții, dacă decizia a fost luată fără respectarea procedurilor privitoare la luarea deciziilor de blocare a drumurilor naționale. Dacă nu există astfel de proceduri, vă solit atât realizarea lor, cât și demiterea responsabililor din Ministerul Afacerilor Interne, vinovați că nu există sau nu au fost implementate.

Vă rog să îmi transmiteţi răspunsurile la prezenta interpelare în scris.

Cluj-Napoca                                                                                                  Mihai Goţiu

13 noiembrie 2017                                                                                        Senator USR Cluj

***

Întrebare aadresată: Ministerului Transporturilor, domnului ministru Felix Stroe

De către: Mihai Goţiu, senator USR de Cluj

Obiectul întrebării: : Cine răspunde pentru blocarea drumul E 81, pe Valea Oltului, între Râmnicu Vâlcea și Sibiu?

Stimate domnule ministru Felix Stroe,

(…)

Din explicațiile care mi-au fost oferite de către Poliția Rutieră, mi-a atras atenția cea conform căreia CNAIR nu dispunea de utilajul necesar pentru ridicarea autocisternei din șanț. Din informațiile pe care le-am obținut ulterior, înțeleg că există un contract între CNAIR și o firmă de deszăpezire, în care este prevăzută și obligația pentru societate respectivă de a asigura deblocarea drumului în cazul accidentelor. În acest context, vă solicit să-mi răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Cu ce societate are CNAIR contract de deszăpezire, pe tronsonul în discuție de pe drumul E 81 – Valea Oltului (la aproximativ 2-3 kilometri de Brezoi, unde a avut loc incidentul din data de luni, 6 noiembrie 2017)?
  2. Care este durata și valoarea contractului și când a avut loc licitația de atribuire? Vă solicit să îmi transmiteți documentația aferentă licitației.
  3. Ce obligații sunt prevăzute în sarcina firmei de deszăpezire în cazul producerii de accidente?
  4. Care este contractul în baza căruia exista obligația de degajare a cisternei de pe Valea Oltului și cine sunt semnatarii acestuia?
  5. Utilajul de degajare la intervenția din seara accidentului menționat mai sus a fost închiriat de către CNAIR sau de către firma de deszăpezire?
  6. Care este firma de la care a fost închiriat utilajul folosit la ridicarea autocisternei în data de 6 noiembrie 2017?
  7. În ce temei legal a fost închiriată macaraua?
  8. Care este prețul plătit pentru macaraua închiriată?

De asemenea, vă rog să-mi transmiteți toate demersurile pe care Ministerul Transporturilor le-a făcut în acest an pentru realizarea tronsonului de autostradă Pitești – Sibiu și calendarul de acțiuni până la finalizarea acestuia.

Vă rog să îmi transmiteţi răspunsurile la prezenta întrebare în scris.

Cluj-Napoca                                                                                     Mihai Goţiu

13 noiembrie 2017                                                                           Senator USR Cluj