Luni, 02 iulie 2018, PSD, ALDE şi UDMR au stabilit că asta nu este infracțiune și este legal să furi bani de la copii ca să îi dai la partid.

Ședința de Comisiei Iordache și-a atins scopurile și a pus la punct un cod penal care să elimine piedicile furtului din banii publici.

Un scurt rezumat:

1. S-au scăzut termenele de prescripție:
Alineatul (1) al articolului 154 se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Termenele de prescripţie a răspunderii penale sunt:
a) 15 ani, când legea prevede pentru infracțiunea săvârșită pedeapsa detențiunii pe viată sau pedeapsa închisorii mai mare de 20 de ani;
b) 8 ani, când legea prevede pentru infracţiunea săvârşită pedeapsa închisorii mai mare de 10 ani, dar care nu depăşeşte 20 de ani;
c) 6 ani, când legea prevede pentru infracţiunea săvârşită pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani, dar care nu depăşeşte 10 ani;
d) 5 ani, când legea prevede pentru infracţiunea săvârşită pedeapsa închisorii mai mare de un an, dar care nu depăşeşte 5 ani;
e) 3 ani, când legea prevede pentru infracţiunea săvârşită pedeapsa închisorii care nu depăşeşte un an sau amenda.”

Spre exemplu, pe noua variantă de abuz în serviciu, infracțiunea se prescrie după 5 ani. Dacă în acest timp fapta nu a fost cercetată, va fi ca și cum nici nu a existat. 

2. A scăzut și termenul prescripției speciale, unde pe vechiul cod se specifica că intervine prescripția „indiferent de câte întreruperi au loc”, dacă se depășește încă o dată durata termenului. Acum au înlocuit cu „încă jumătate”.
„Art. 155: Întreruperea cursului prescripţiei răspunderii penale
(1) Cursul termenului prescripției răspunderii penale se întrerupe pentru fiecare faptă și persoană prin îndeplinirea oricărui act de procedură în cauză care, potrivit legii, trebuie comunicat suspectului sau inculpatului în cadrul procesului penal.
(2) După fiecare întrerupere începe să curgă un nou termen de prescripţie față de persoana în favoarea căreia curge prescripția de la momentul la care s-a comunicat actul de procedură.
(3) Prescripția înlătură răspunderea penală oricâte întreruperi ar interveni, dacă termenul de prescripție prevăzut în art. 154 este depășit cu încă jumătate;”

Cu alte cuvinte, chiar dacă fapta a fost cercetată, dacă au trecut 7 ani dar nu a avut loc o decizie definitivă a instanței, va fi ca și cum fapta nici nu s-a întâmplat. 

3. La articolul 273, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
(4) Nu constituie infracțiunea prevăzută la alin. (1) următoarele:
a) refuzul de a face declarații prin care persoana se autoincriminează;

Având în vedere faptul că refuzul se face anterior oricărei declarații, martorul are posibilitatea să nu facă nicio declarație fără a exista o certitudine din partea organelor de cercetare penala că aceasta se datorează unei dorințe de a nu se autoincrimina, sau de a nu da o declarație ce ar putea incrimina pe altcineva.

4. La articolul 277, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (31) cu următorul cuprins:
„(31) Fapta funcționarului public care înainte de pronunțarea unei hotărâri de condamnare definitive se referă la o persoană suspectată sau acuzată ca și cum aceasta ar fi fost condamnată se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. Dacă declarația se face în numele unei autorități publice, pedeapsa se majorează cu o treime.”

Pe lângă faptul că se afectează dreptul la libera exprimare, nu există nicio normă care să limiteze dreptul unei persoane de a se pronunța în acest sens (exista doar pt instituții publice). Nu se specifică exact dacă în cazul de față discutăm despre prezentarea unor judecăți de valoare sau nu. Mai mult, scopul acestei infracțiuni (în teorie) este de a proteja interesele justiției și de a nu periclita buna desfășurare a justiției, ori o acțiune de genul acesta nu are cum să aducă atingeri acestui scop.

5. Alineatul (1) al articolului 297 se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) Fapta funcționarului public, aflat în exercițiul atribuțiilor de serviciu reglementate expres prin legi, ordonanțe de guvern sau ordonanțe de urgență, care refuză să îndeplinească un act sau îl îndeplinește prin încălcarea atribuțiilor astfel reglementate, a unor dispoziții exprese dintr-o lege, ordonanță de guvern sau ordonanță de urgență, în scopul de a obține pentru sine, soț, rudă sau afin până la gradul II inclusiv, un folos material necuvenit și prin aceasta cauzează o pagubă certă și efectivă mai mare decât echivalentul unui salariu minim brut pe economie sau o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau juridice, se pedepsește cu închisoare de la 2 la 5 ani sau amendă.

În mod evident scapă Dragnea și mulți alții. Dacă scopul tău nu duce la obținerea unui folos pentru tine sau o ruda și afin de pana la gradul doi, atunci ai scăpat. Dacă folosul e obținut de partidul de guvernare, spre exemplu, nu mai e infracțiune. Mai mult, se scad limitele de pedeapsa (de la 7 ani la 5 ani) și de aici o sa intervină prescripția mult mai repede.

6. La articolul 297 după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3) cu următorul cuprins:
(2) Dispoziţiile alineatelor (1) şi (2) nu se aplică în cazul elaborării, emiterii și aprobării actelor adoptate de Parlament sau Guvern.

S-au pus la adăpost: acum se vor putea da legi cu dedicație pentru a scăpa infractorii, fără a putea fi trași la răspundere. 

7. La articolul 308, după alineatul (2), se introduc patru noi alineate, alin. (3)-(6) cu următorul cuprins:
(3) Dacă infracțiunile prevăzute la art. 295 și 297-300 au produs un prejudiciu material, iar făptuitorul acoperă integral prejudiciul cauzat, în cursul urmăririi penale sau al judecății, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești, limitele prevăzute la alin. (2) se reduc la jumătate.
(4) Dispozițiile alin. (3) se aplică tuturor persoanelor care au comis împreună una dintre faptele prevăzute de alin. (1), indiferent dacă plata a fost efectuată doar de unul sau o parte dintre aceștia.

Alt amendament pt Dragnea. Bombonica a plătit prejudicial în dosarul de abuz în serviciu.

Toate aceste modificări nu fac altceva decât să pună la adăpost corupții de efectele legii, iar ca efect, România pe care o visăm, cu o infrastructură modernă și eficientă, va fi tot mai departe.