CătreDoamna Lia-Olguța Vasilescu

           Ministru al Muncii și Justiției Sociale

De la: Deputat Adrian Octavian Dohotaru

               

Obiectul interpelării: În apărarea demnității beneficiarilor de ajutor social

Stimată doamnă ministru,

Săptămâna trecută am fost martorii unor noi episoade dintr-o campanie tot mai agresivă de stigmatizare a beneficiarilor de ajutor social. Primul a avut loc în Parlament, sub forma unei inițiative legislative propuse de un grup de deputați ALDE, iar cel de-al doilea în presă, în baza unui comunicat de presă emis de Liga Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR).

Prin inițiativa legislativă înregistrată la Senat cu nr. B477/2017, parlamentarii ALDE doresc modificarea legii 416/2001, prin care se reglementează acordarea ajutorului social pentru asigurarea venitului minim garantat (VMG). Conform datelor oficiale existente pe site-ul Ministerului Muncii, în luna august 2017 au fost 221.048 de beneficiari ai VMG. Cu toate acestea, parlamentarii ALDE menționează în expunerea de motive faptul că „în România există aproape 7 milioane de persoane asistați sociali, adulți și copii”. Termenul de „asistat social” nu există în legislație și este folosit cu sens peiorativ în presă. Încă din 2014, s-a creat o confuzie între beneficiarii de ajutor social pentru asigurarea VMG și toți beneficiarii de asistență socială. Cea din urmă categorie include copiii care primesc alocația de stat, acordată ca drept universal (3,55 de milioane de beneficiari), persoanele cu dizabiltăți (788 de mii de beneficiari), precum și beneficiarii de indemnizația pentru creșterea copilului (162.580 de persoane), care primesc ajutorul în baza contribuțiilor sociale realizate. Este neclar cum s-a ajuns exact la numărul de 7 milioane, însă dezinformarea și nedreptatea comise sunt clare.

Parlamentarii ALDE continuă dezinformarea în motivarea lor, argumentând că beneficiarii „nu dau buzna când li se oferă locuri de muncă”, asta deși legea are prevederi foarte clare (art. 7 din Legea 416/2001) prin care se asigură că niciun beneficiar de VMG apt de muncă nu poate refuza un loc de muncă.

Apoi, Liga Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR) a semnalat – în mod eronat – faptul că ajutoarele sociale nu permit oamenilor să muncească ca zilieri. Din 2014, conform art. 8 din Legea 416/2001, veniturile realizate ca zilier nu se iau în calcul la determinarea cuantumului ajutorului social. Cazul prezentat de către LAPAR a declanșat un nou val de materiale inflamatoare ce contribuie la întărirea mitului „asistatului social”. Comunicatul LAPAR indică, însă, un posibil risc ca autoritățile publice locale să comită un abuz, fie în mod intenționat, fie prin neștiință.

În mod sistematic, presa prezintă neadevăruri despre procedura de acordare a ajutorului social și despre beneficiarii de ajutor social. Această campanie creează un dispreț tot mai puternic pentru grupurile vulnerabile, în contradicție cu art. 5 lit. (d) și lit. (i) din Legea Asistenței Sociale nr. 292/2011, care garantează dreptul la demnitate și nediscriminare pentru toate persoanele. Preluarea miturilor și dezinformărilor din presă în inițiative legislative legitimează această campanie de stigmatizare și adâncește tensiunile sociale existente.

În acest context, vă rog să îmi comunicați următoarele:

  1. Care sunt mecanismele pe care ministerul și/sau guvernul le au la dispoziție pentru a garanta demnitatea și nediscriminarea ca valori centrale ale sistemului de asistență socială?
  2. Există, în prezent, un mecanism prin care sunt monitorizate de către minister mituri și dezinformări din presă?
  3. Care sunt măsurile pe care le ia ministerul pentru combaterea acestor mituri și dezinformări?
  1. După modificarea unei proceduri de acordare a unui beneficiu social, care sunt mecanismele prin care autoritățile publice județene și locale sunt înștiințate cu privire la schimbările produse?
  2. În cazul în care un cetățean observă nerespectarea procedurii legale de acordare a ajutorului social, cui i se poate adresa acesta? Care sunt mecanismele de verificare și care vor fi consecințele pentru cetățeanul care semnalează problema și pentru autoritatea în culpă?
  3. Întrucât cea mai bună cale de a combate stigmatizarea sărăciei este combaterea sărăciei și excluziunii sociale, vă solicit să prezentați un scurt raport cu stadiul de implementare a celor nouă inițiative cheie prevăzute pentru perioada 2015-2017 în Strategia Națională privind Incluziunea Socială și Reducerea Sărăciei 2015-2020. Vă rog să menționați în special situația inițiativei ce privește Venitul Minim de Inserție (VMI), care, conform Legii 196/2016, va intra în vigoare la data de 1 aprilie 2018 și ar fi trebuit să dispună de norme metodologice de aplicare încă din ianuarie 2017.

Vă rog să îmi comunicați răspunsul în scris.

Cu respect,                                

Adrian Dohotaru                                                                             Data

Deputat USR de Cluj                                                                         16.10.2017

Anexa 1 – Mituri și dezinformări privind ajutorul social propagate de presă

 

Nr. Mit Articol presă Realitate
1 Sunt milioane de asistați sociali în România. Digi24: „Din|interior. Cum arată „România odihnită”, țara cu 7 milioane de asistați social” – http://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/dininterior-cum-arata-romania-odihnita-tara-cu-7-milioane-de-asistati-social-354256

Hotnews: „Peste sapte milioane de asistati sociali in Romania, doar 5% beneficiaza de servicii – Institutul pentru Politici Publice” – http://www.hotnews.ro/stiri-esential-17414036-peste-sapte-milioane-asistati-sociali-romania-doar-5-beneficiaza-servicii-institutul-pentru-politici-publice.htm
221 de mii de persoane beneficiază de ajutor social.
2 Ajutoarele sociale ne costă miliarde de euro de la buget. Gazeta de Sud: „Zece miliarde de euro pe an ajutoare sociale: În România, cel mai bine plătit este statul degeaba” – http://www.gds.ro/Actualitate/2017-05-24/zece-miliarde-de-euro-pe-an-ajutoare-sociale-in-romania,-cel-mai-bine-platit-este-statul-degeaba/

ProTV: „Cati asistati social sunt in Romania si cat plateste statul pentru ei?” – http://incont.stirileprotv.ro/job-uri/cati-asistati-social-sunt-in-romania-si-cat-plateste-statul-pentru-ei.html

În 2016, ajutorul social acordat pentru asigurarea venitului minim garantat a avut un cuantum total de aproximativ 180 de milioane de euro.
3 Ajutoarele sociale nu dau voie beneficiarilor să presteze muncă zilieră. Ziare.com: „Fermierii sunt fortati sa accepte munca la negru, pentru ca zilierii nu vor sa lucreze ca-si pierd ajutoarele sociale” – http://m.ziare.com/economie/fermierii-sunt-fortati-sa-accepte-munca-la-negru-pentru-ca-zilierii-nu-vor-sa-lucreze-ca-si-pierd-ajutoarele-sociale-1484602-font3

Hotnews: „Fermierii au ajuns la capatul rabdarii: asistatii sociali nu vor sa lucreze ca zilieri pentru ca pierd ajutoarele” – http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-22047214-fermierii-ajuns-capatul-rabdarii-asistatii-sociali-nu-vor-lucreze-zilieri-pentru-pierd-ajutoarele.htm

ProTV: „Pensionarii, cei mai serioşi zilieri. Cum reuşeşte statul român să îi motiveze pe asistaţii social să refuze munca” – http://stirileprotv.ro/stiri/social/pensionarii-cei-mai-seriosi-zilieri-cum-reuseste-statul-roman-sa-ii-motiveze-pe-asistatii-social-sa-refuze-munca.html

Din 2014, conform art. 8 din Legea 416/2001, veniturile realizate ca zilier nu se iau în calcul la determinarea cuantumului ajutorului social.

Sursă foto: captură DIGI cu reprezentarea defăimătoare a „asistaților sociali”