Decizia luată miercuri de Curtea Constituțională a României a dus România cu 14 ani în urmă. Poziția USR Cluj față de decizia CCR: este de datoria noastră, a tuturor, să apărăm justiția și principiul separării puterilor în stat. 

Prin decizia luată CCR interpretează Constituția în legătură cu puterile ministrului asupra procurorilor, folosind ca argument art. 132 alin. (1) din Constituție care spune că „procurorii își desfășoară activitatea sub autoritatea ministrului justiției”. Doar că această prevedere din Constituție nu privește funcțiile de conducere din parchete, care sunt reglementate prin legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, ci organizarea administrativă.

Decizia înclină balanța justiției în favoarea clasei politice aflată la guvernare, afectând echilibrului puterilor în stat și imparțialitatea justiției. De acum, Ministerul Justiție, o persoană numită strict politic, va putea controla direct cariera și organizarea Parchetelor și a procurorilor. Totodată, Președintele devine un simplu funcționar în procedura de revocare a șefilor parchetelor, golind de conținut funcția ocupată de persoana care a obținut cele mai multe voturi directe în urma alegerilor. Pe scurt, prin asemenea hotărâri Curtea Constituțională reușește să transforme România într-o republică parlamentară, fără a schimba Constituția, eliminând pas cu pas atribuțiile Președintelui.

 

Care este semnificația acestei decizii și de ce este atât de importantă? Explică, pe înțelesul tuturor, judecătorul Cristi Danileț:

„Prin urmare:

  • CSM și Președintele țării nu mai au de acum niciun rost în procedura de revocare.

Oricum avizul CSM era până acum doar consultativ, dar totuși era important pentru că numai el putea face o evaluare a activității manageriale a oricărui magistrat din România, întrucât toate datele despre carieră respectivului și a instituției unde funcționează sunt păstrate exclusiv de către CSM.
Dar de acum, practic, Președintele statului este redus sub rolul unui primar de comună: el va trebui să facă ceea ce îi spune ministrul chiar dacă este vorba de un înalt procuror din România.

  • Se recunoaște că toți procurorii depind de politic. Iar asta… este constituțional.

Un procuror care știe că a lui carieră depinde de un ministru nu va îndrăzni să ancheteze politicieni de aceeași culoare politică cu ministrul. Asta a fost situația în România până în anul 2004.

(…)

Știind că poate fi cercetat politic pentru soluțiile sale, nici un judecător nu va îndrăzni să condamne vreun politician din partidul ministrului care este găsit vinovat de comiterea unei infracțiuni. La nivel teoretic, justiția încetează când judecătorilor le este frică și politicienii de la putere sunt deasupra legii.”

(http://cursdeguvernare.ro/cristi-danilet-pe-intelesul-tuturor-decizia-ccr-din-30-mai-2018-cu-privire-la-procurori.html)

 

Opinia membrilor și liderilor USR Cluj
Elek Levente, președinte USR Cluj

„Decizia CCR a întors România la situația de înainte de 1989 în ceea ce privește numirea procurorilor. Doar în perioada comunistă, ministrul justiției controla absolut tot. Componența CCR, care este controlată politic, precum și frica politicienilor față de justiție au făcut posibilă această schimbare nefastă pentru România. Practic, tot ce s-a construit după 2004 în domeniul justiției a fost demolat prin decizia CCR. Nu ar trebui să ne mulțumim doar cu analiza efectelor pe care această decizie le va produce, ar trebui să acordăm mai multă atenție cauzei. Cauza este componența CCR. USR a propus modificarea sistemului de numire a judecătorilor CCR, dar sigur că a fost respinsă propunerea noastră. Niciun magistrat care a avut vreo calitate într-un partid politic în ultimii 9 ani, conform propunerii USR, nu ar avea acces în CCR.”

Mihai Goțiu, senator USR de Cluj

Modelele de succes din istoria recentă a României, dezvoltarea orașului Cluj Napoca și lupta pentru Roșia Montană, au fost posibile datorită spiritului civic al oamenilor, trezit în momentele în care au fost cel mai puternic amenințate sau încălcate drepturile și principiile democratice pentru o  viață demnă și de calitate.

„Bănuiesc că după decizia CCR, de ieri, dezamăgirea și demoralizarea multora dintre cetățenii români sunt uriașe. Într-un asemenea moment fac apel la câteva momente ale istoriei recente pe care am avut șansa să le trăiesc „în direct”.
Clujul l-a avut primar, timp de 12 ani, pe Gheorghe Funar. Politicile lui ultra-naționaliste au blocat orașul. Când situația a ajuns la un absurd de nesuportat, a venit reacția adversă, și astfel s-a născut civismul clujean, care a stat la baza schimbării fundamentale a orașului. Nu e deloc întâmplător că, în ultimii ani, Clujul a fost un model al implicării civice în diferite cauze, ori că la Cluj, s-au strâns până acum cele mai multe semnături în campania #farapenali în funcții publice”,  este îndemnul lui Mihai Goțiu. Vezi declarația integrală aici: https://www.facebook.com/gotiu.mihai/posts/1787553101291501

Emanuel Ungureanu, deputat USR de Cluj

„Practic, noi avem o simetrie a votului în CCR în funcție de interesul politic. Eu personal nu am încredere într-o instituție care este politizată de jos până sus. (…) Suntem într-o disoluție a statului, care poate fi și foarte bună dacă reclădim instituțiile pe două componente de bun simț: competență și caracter. Noi, cei din USR am propus reconstruirea sistemului juridic și politic pe aceste două temeiuri, adică cei care sunt numiți în CCR să nu fi avut vreo legătură politică în ultimii nouă ani. Propunerea a fost, bineînțeles, respinsă de cei care se află la putere.”

George Trif, vicepreședinte USR Cluj-Napoca

„Curtea Constituțională a decis ieri că mai merităm un episod de control politic asupra justiției, așa cum a fost și între 1948-2004, într-o decizie care face un prim pas înspre a redefini România drept republică parlamentară, fără a modifica Constituția. Decizia ne întărește și ne motivează să ne implicăm mai mult pentru a înlătura penalii care țin dezvoltarea țării ostatică.”

Claudiu Tamaș, vicepreședinte USR Florești

„Munciți 12-16h pe zi fără a conștientiza că tot efortul vostru este nimicit în câteva secunde de o semnătură, OG sau lege trecută doar „pentru că putem. Mergeți uneori (când pare groasă) la vot și considerați că v-ați făcut datoria, că astfel România nu mai e problema voastră. Ieșiți uneori la proteste, dar priviți cu atenție înainte, să fie cool ieșirea voastră.
Comentați pe Facebook arătând cât de mult vă irită ceea ce face „aceeași mizerie”, dar nu găsiți timp să alocați săptămânal câteva ore din interiorul unui partid care de aproape 2 ani li se opune în Parlament, în Consiliul Local București și sectoare, în marile orașe din țară. Sunteți cârcotași față de orice efort făcut de alții pentru voi, în loc să ne sprijiniți să schimbăm această țară.
O faceți pe barba voastră.
Sper doar să nu vă judece copiii așa cum vă judecați voi părinții ce votează cu PSD astăzi.

 

Ce vom face în continuare?

„Depolitizarea CCR și schimbarea întregului sistem de numiri publice e singura soluție sistemică. E încă unul dintre modurile în care, prin propriul exemplu, USR, ca partid altfel, schimbă treptat politica” – Cristian Ghinea, deputat USR.

Cu privire la CCR, în scopul apărării rolului acesteia în apărarea statului de drept, parlamentarii USR au depus în anul 2017 un proiect de lege ce propune introducerea unei condiții suplimentare la accederea pentru funcția de judecător constituțional, respectiv să nu fi fost membru al unui partid politic în ultimii nouă ani. Acest proiect de lege a fost respins definitiv în Senat în aprilie 2018 (vezi propunere legislativă pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale propusă de USR  aici http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=16418 ).

USR va propune tuturor partidelor politice inițierea unei noi propuneri legislative, prin care să modificăm două articole din Constituția României, art. 142 și art. 143, care se referă la procedura de numire a judecătorilor la Curtea Constituțională a României și la condițiile pe care aceștia trebuie să le îndeplinească pentru a putea primi mandatul. Modificările propuse au ca scop punerea în echilibru a celor trei puteri ale statului: judecătorească, legislativă și executivă.

Toate aceste modificări se impun, după cum s-a văzut în ultima vreme, din cauza faptului că în lipsa unor prevederi legale clare CCR abuzează și acționează ca un veritabil legiuitor, fiind tentată să-și depășească prerogativele constituționale, în condițiile în care nu există nicio altă autoritate care să-i tempereze tendințele expansioniste. Iar aceste depășiri ale atribuțiilor Curții nu sunt acceptabile într-un stat de drept”, a spus Stelian Ion, deputat USR și membru în Comisia juridică a Camerei Deputaților.