Procesul de bugetare participativă din Cluj-Napoca poate fi mai bun, dar până îl avem trebuie să profităm de cel existent. Regulile acestei ediții sunt aceleași precum cele de anul trecut.

Procesul a reușit deja să dobândească neîncrederea cetățenilor deși este la abia a doua ediție în această formă, după ce anul trecut primul proiect câștigător, Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” – Complex  Educațional, a fost avansat la un buget de mai multe milioane de euro iar altele au fost primit bugete multi-anuale, contra regulamentului, confirmând intenția administrației de a se folosi de bugetare participativă pentru a culege sugestii și a implementa ce vrea. Procesul a fost anunțat doar cu o lună înaintea începerii perioadei de depunere de proiecte și avem la dispoziție doar o lună pentru depunerea și dezbaterea lor, prea puțin pentru a naște și organiza idei cu impact. 

O îmbunătățire adusă de această ediție este organizarea atelierelor participative în care proiectele pot fi discutate de cetățeni, însă în lipsa unei liste complete a proiectelor această etapă este prematură. Pe viitor, este nevoie de separarea celor două etape, așa cum am transmis Primăriei după prima ediția a procesului, și prelungirea fiecăreia pe o durată de câte două luni. Dezbaterile funcționează când au un scop bine-definitiv: organizarea proiectelor depuse într-o listă de priorități, altfel se transformă în polemici.

Bugetul participativ trebuie să culeagă și să realizeze imediat investiții punctuale care pot fi realizate prin resurse proprii. Am recomandat îmbunătățirea procesului de bugetare participativă prin:

  • Creșterea alocării financiare la 5% din bugetul de dezvoltare al municipiului pentru că acest proces trebuie să devină regula în modul în care sunt realizate investițiile în județ. Mai mult, fiecare proiect trebuie să primească maxim 200 000 EUR și să fie împlementat cel târziu în următorul an.
  • Folosirea unor criterii teritoriale pentru selectarea proiectelor, astfel încât investițiile să contribuie la creșterea calității vieții în întregul oraș.
  • Creșterea transparenței și clarității regulamentului pentru a încuraja formularea unor propuneri care pot fi implementate în limita bugetului înainte de desfășurarea următoarei ediții.
  • Constituirea unui Consiliu Civic care să urmărească implementarea proiectelor și care să coordoneze administrativ procesul de bugetare participativă.
  • Alocarea a minim trei luni pentru formularea proiectelor.

* Materialul complet este disponibil la https://cluj.usr.ro/wp-content/uploads/2018/01/MPL-Policy-Brief-3-Bugetare-participativ%C4%83.pdf

Vă încurajăm să participați la proces și să vă depuneți ideile pentru a face Clujul un oraș mai bun. Chiar dacă procesul nu este perfect, trebuie să îl folosim până îi atingem potențialul.
Calendarul procesului:

  • Depunere proiecte – 16 iulie – 19 august
  • Analiza proiectelor – 20 august – 30 septembrie
  • Prima etapă de vot – vot pe domenii – 1 – 21 octombrie
  • Validare vot pe domenii – 22 – 28 octombrie
  • A doua etapa de vot – vot final – 29 octombrie – 18 noiembrie
  • Validare vot final – 19 – 25 noiembrie

Voi ce ați propune?

Mai multe la bugetareparticipativa.ro/