SCRISOARE DESCHISĂ

asupra unor probleme ale traficului rutier în com. Florești, jud. Cluj

Membrii USR Florești doresc să semnaleze câteva dintre problemele traficului din com. Florești  și să indice posibile soluții în această situație. Aceasta pentru că floreștenii irosesc foarte mult timp în traficul extrem de aglomerat. Atât dimineața cât și după amiaza viteza cu care se circulă la orele de vârf este foarte mică, distanțele pe care în mod normal le-am străbate în câteva minute necesită peste 40 minute, uneori chiar mai mult de o oră. Se circulă cu viteză foarte mică ( 3-10 km/h), se staționează foarte mult, toate acestea ducând, inevitabil, la creșterea poluării, la o stare de nervozitate și, în ultimă instanță, la o atmosferă socială foarte încordată.

Un asemenea trafic se întâlnește în mod curent pe principalele artere de circulație din Florești, pe străzile Avram Iancu, Eroilor, Cetății, Florilor, Someșului, Plopilor, Profesor Dumitru Mocanu etc. În aceste străzi se descarcă traficul de pe multiple străduțe și alei pe care s-au construit foarte multe blocuri sau case fără studii de impact în ceea ce privește problema traficului.

În acest sens, dorim să semnalăm următoarele probleme privind traficul rutier în comuna Florești și  principalele cauze ale acestei situații:

  • Lipsa drumurilor e o astfel de cauză. Construcția drumurilor din interiorul Floreștiului, a drumurilor care fac legătura cu municipiul Cluj-Napoca sau a drumurilor care ocolesc Floreștiul nu a ținut pasul cu ritmul dezvoltării imobiliare. Cu toate că problema este scăpată de sub controlul conducerii Primăriei Florești, primarul actual al Floreștiului continuă să propună spre aprobare în Consiliul Local proiecte de hotărâre pentru adoptarea documentațiilor PUZ și PUD fără a cere studii de trafic, fără a cere soluții și fără a ține cont de capacitatea infrastructurii rutiere
  • Intersecțiile neoptimizate: în multe situații intersecțiile nu sunt gândite eficient (ex.: str. Avram Iancu cu str. Cetății). Există multe intersecții unde traficul este neoptimizat și funcționează prost. Pentru aceste intersecții se pot adopta soluții de optimizare cum ar fi introducerea sensurilor giratorii, introducerea unei noi bande de circulație sau optimizarea ciclurilor de semaforizare.
  • Lipsa școlilor, a creșelor și a grădinițelor este o altă cauză care, printre altele, generează un trafic intens între Florești și Cluj-Napoca. În momentul de față există o singura școală în Florești, iar o alta este în construcție (termenul de finalizare promis fiind 2016). Spre comparație, orașul Dej, cu o populație de 32.000 de locuitori, are 9 unități de învățământ. În consecință locuitorii Floreștiului își duc copiii la școala sau grădiniță în Cluj-Napoca.
  • Lipsa pistelor de biciclete este un factor care duce la descurajarea folosirea acestui mijloc de transport ecologic și sănătos.
  • Insuficiența transportului în comun, o problemă care s-ar putea rezolva prin creșterea gradului de atractivitate al transportului în comun, prin crearea unei benzi dedicate pentru autobus, prin înnoirea parcului de mijloace de transport, prin introducerea de noi rute în vederea descurajării deplasărilor cu mijloacele de transport personale. Toate acestea ar conduce la fluidizare a traficului și la reducerea poluării.
  • Lipsa locurilor de munca în comuna Florești este și ea o cauză a traficului aglomerat din Florești. De aceea sprijinirea creării unor noi locuri de muncă în Florești trebuie sa fie o prioritate a conducerii Primăriei pentru următorii ani. Floreștiul trebuie să se transforme dintr-un „dormitor al Clujului” într-o localitate în care locuitorii își au și serviciul. O soluție ar fi crearea unui parc industrial cu funcțiuni mixte, hale de producție și birouri.

Prin urmare:

USR Floresti consideră că este necesară implicarea specialiștilor în rezolvarea problemelor și în dezvoltarea localității. Trebuie făcută o diagnoză a traficului din Florești și identificate cele mai bune soluții, atât punctual cât și la nivelul întregii comune. Soluțiile privind rezolvarea traficului în anumite intersecții, legarea drumurilor secundare de drumurile principale și mobilitatea trebuie să aibă o coerență și să fie aduse de către specialiști.

USR Florești cere Primăriei și Consiliului Local din Florești să aloce sumele necesare acestor studii și, după realizarea lor, să le implementeze. De asemenea, cerem ca pentru toate PUZ-urile care pot să aibă un impact major asupra traficului (cum ar fi ansamblurile imobiliare care au doua sau mai multe blocuri, scoli, supermarketuri etc.) Primăria să ceară studii de trafic.

USR Florești cere Primăriei și Consiliului Local din Florești să facă publice studiile și criteriile care stau la baza adoptării PUZ-urilor.

În lipsa acestor studii, soluțiile pot să fie ineficiente și prin urmare banul public să fie irosit.

Acuma, de ce am ajuns unde am ajuns, pe tema asta se pot spune multe și face multe speculații, unii spun neștiință, alții indolența și interese. Un lucru știu sigur: exista suficiente fonduri în cea mai bogată comună din țară, iar de acest lucru ar trebui să fim conștienți cu toții.

Cu considerație,                                                         Data: 28/05/2018

Leuce Sergiu,

Vicepreședinte filiala locală USR Florești