Administrația Clujului vrea să mulțumească pe toată lumea cu viziunea pe care o propune pentru zona Între lacuri, propunând un complex de parcuri: aquapark, parcare, parc natural.

Scurt istoric

Ideea unui aquapark în Cluj-Napoca a apărut la începutul anilor 2000, pe măsură ce vechile ștranduri ale orașului au început să se degradeze în lipsa investițiilor necesare pentru a le revigora, dar și a lipsei interesului de a le închiria unor operatori privați. Inițial, s-a discutat despre transformarea ștrandului Sun din Grigorescu într-un aquapark, apoi despre revigorarea Băilor Someșeni, proiect care a fost și avizat în Comisia de Urbanism și pentru care s-a spus că s-au cerut fonduri europene, însă a proiectul a murit ca multe alte promisiuni.

Efectele proiectul

Cu un asemenea istoric administrația este decisă să facă un AquaPark pentru următoarele alegeri locale la intersecția dintre două cartiere dormitor, Gheorgheni și Între Lacuri, și un viitor cartier rezidențial în zona Becaș – Sopor.

Aquapark-ul va aduce mai multe mașini într-o zonă în care locuitorii nu au, în prezent, suficiente locuri de parcare, în timp ce suprafața de spațiu verde disponibilă se va reduce în favoarea celei construite. Situația va fi agravată de turiștii care vor căuta cazare aici și va genera creșterea prețurilor imobilelor, pe măsură ce tot mai multe apartamente vor fi închiriate, iar terenul va deveni mai scump.

Investiția propusă de administrație se ridică la 30 de milioane de euro pe o suprafață de 12,5 hectare. Pe încă 4 hectare își propune să ridice o bază sportivă pentru fotbalul de performanță. Ambele vor fi deservite de o parcare de cel puțin 800 de locuri, adică cel puțin 5000 de mp de asfalt, aproape cât încă un teren de fotbal.

O investiție de asemenea anvergură nu poate fi făcută fără a lua în considerare necesitatea unor noi investiții complementare. Un aquapark și o bază sportivă vor atrage persoane care vor dori să se cazeze undeva în apropiere, așa că va trebui să avem spațiu pentru noi facilități de cazare.

Un aquapark are capacitatea de a crea o întreagă economie în jurul său, dar aceasta nu poate fi exploatată decât dacă există suficient teren în apropiere la un preț rezonabil pe care se poate investi ușor. În 10 ani, orașul se va extinde în zona Becaș și Sopor, iar aquapark-ul se va găsi în la intersecția a trei cartiere, aglomerând cu servicii comerciale o zonă care trebuie să rămână rezidențială. Vom fi în situația aeroportului de acum: un potențial imens blocat din lipsă de spațiu.

Investiția propusă de administrație nu are aceste avantaj, iar rezultatul va fi umflarea artificială a prețului tuturor imobilelor din zonă și îngreunarea altor investiții care trebuie făcute, blocând atingerea potențialului financiar.

Perspective și propuneri

Un aquapark de 30 de milioane de euro va atrage nu doar locuitorii din Cluj, ci din întregul Ardeal, și trebuie să țintească turiști internaționali. El trebui gândit astfel încât aceștia să vină pe parcursul întregului an, indiferent de condițiile meteorologice. În același context trebuie analizată și realizarea bazei sportive, deoarece pentru a o ține ocupată, nu este suficient să o dedicăm unei singure echipe, ci trebuie deschisă tuturor celor care au nevoie de ea.

Nu putem să acceptăm realizarea unei asemenea investiții doar ca un compromis pentru a satisface interesul electoral, ci trebuie abordată cu responsabilitatea cuvenită bugetului public prin studii de piață care analizează toate componentele investiției, nu doar ce indică Primăria. .

Întreaga perioadă post-decembristă ne-a arătat că orice investiție a autorităților, fie ele locale, fie centrale, devine un cuib de nepotism și o gaură neagră în buget și trebuie să prevenim acest lucru. Clujul s-a dezvoltat destul în ciuda administrației și este timpul ca aceasta să lucreze pentru clujeni, nu pentru grupurile de interese pe care le servește.

Propunem includerea în studiul de fezabilitate cerința identificării zonei optime de realizare a acestei investiții atât pe plan local cât și județean și precum și analiza potențialului de dezvoltare a fiecărei zone studiate pentru a crea o destinație atractivă internațional și peste 30 de ani. Investițiile nu se fac unde cade săgeata ci trebuie analizate toate posibilitățile înainte de a o lansa.

În viziunea USR, administrația trebuie să fie un facilitator pentru investițiile private, nu un competitor pentru acestea. Un aquapark de 30 de milioane de euro e o întreagă stațiune care trebuie realizată de companii private, nu direct din banii administrației, iar aceasta trebuie să își asume avizarea și eliberarea tuturor documentelor necesare  funcționării cu prioritate.