Reducerea birocrației impuse de stat pentru întreprinderile românești. Continuăm procesul de debirocratizare prin analiza permanentă a poverii administrative pe mediul de afaceri și reducerea cerințelor inutile.
Dezvoltarea României prin investiții în industrii strategice la nivel european și în avantaje competitive la nivel local: tehnologie verde, digital, eco turism, industrii creative.
Reindustrializarea României și atragerea proactivă de investiții strategice în domeniile cheie ale viitorului și crearea unei rețele de huburi industriale și de inovare. ÎN LUCRU
Reforme și planificare pentru industriile viitorului sunt cuprinse în PNRR.
Măsura 2 – Garanția de portofoliu pentru Acțiune climatică (partener: FEI) – 200 milioane euro
Măsura 4 companii mari: Fond de Fonduri pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de
interes (partener: BEI) – 300 milioane euro
Investiția 3. Participarea României la proiectul european de interes major pentru localizarea în Europa a producției de semiconductori (consorțiu IPCEI) – 500 milioane euro
Creșterea competitivității și a performanței economice a fermierilor mici și mijlocii prin acces la: know-how, forme asociative și centre de colectare cu servicii integrate („food hubs”) și la canale de vânzare variate.
Sprijinirea formării de asociații agricole, pe modelul proiectelor pilor care funcționează în practică ÎN LUCRU
Programul de guvernare
Inclusă în capitolul Agricultură, preluare ca atare a angajamentului, cu o finanțare de 60 milioane euro din Programul Național Strategic.
Se află în lucru viitorul Plan Național Strategic (care înlocuiește actualul Program de Dezvoltare Rurală). Am făcut demersurile oficiale cerând Ministerului Agriculturii ca aceste linii de finanțare să se regăsească în program.
Toate partidele vechi au făcut declarații fulminante despre fermierul român. Dar nici unul nu s-a ocupat să îndrepte o aberație legală: fermierul român nu are voie legal să vândă direct consumatorilor. Ba chiar am avut fonduri europene pentru a facilita legătura directă între fermier și consumator (lanțul scurt). Pe de o parte statul dă bani, pe de altă parte statul interzice.
Abia acum, Ministerul Economiei condus de USR PLUS rezolvă problema. Proiectul de OUG privind modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață legalizează lanțul scurt producător – consumator.
Facilitarea accesului la informații si la finanțare pentru antreprenori, oportunități în funcție de stadiul afacerii și diversificarea surselor de finanțare.
Programul de guvernare
Principiile din angajamentul USR PLUS privind finanțarea antreprenoriatului se regăsesc în programul de guvernare (pag. 24-25).
Programele USR PLUS și PNL prevedeau amândouă înființarea Băncii Naționale de Dezvoltare, dar cu detalii diferite de implementare (reunind toate instituțiile actuale – așa era în varianta noastră). În discuția de arbitrare a diferendelor pe programul de guvernare (nivel de lideri de partid) s-a decis să mergem pe BND și Fond de Investiții separate, pentru a fi un proces rapid de organizare, cu reunirea ulterioară.
Prin PNRR se finanțează cheltuieli operaționale de înființare, sistem IT și pregătire a personalului. Decizia privind preluarea sau nu a unor instituții existente nu este detaliată în PNRR.
Potrivit PNRR, BND trebuie să parcurgă toții pașii necesari pentru acreditare internă (BNR) și europeană (pentru a putea opera instrumente financiare din fonduri europene este nevoie de acreditare din partea Comisiei Europene) până la finalizarea PNRR.
Revigorarea Institutului Ana Aslan și crearea unei rețele naționale la standarde europene pentru asistență medicală geriatrică, cercetare și gerontologie socială, îngrijire geriatrică și paliativă.
Programul de guvernare
Dezvoltarea unei rețele naționale de geriatrie care să potențeze cercetarea-inovarea și competențele necesare pentru îngrijirea seniorilor (pag. 42).
Demararea proiectului strategic de exploatare a gazelor naturale din Marea Neagră și folosirea veniturilor obținute pentru a investi prin fondurile de pensii administrate privat, în beneficiul românilor (pensia privată obligatorie).
Regândirea Legii offshore astfel încât să stimuleze investițiile în exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră în beneficiul tuturor românilor BLOCAT
Programul de guvernare
Redevențele din exploatarea gazelor din Marea Neagră vor fi folosite astfel: – O treime pentru tranziția verde (cofinantare pentru proiectele europene) – O treime pentru extinderea rețelelor de gaze naturale – O treime pentru echilibrarea sistemului de pensii (pag. 64).
În PG avem inclus și:
Modificarea și completarea Legii offshore nr.256/2018 în vederea demarării proiectului strategic de exploatare a gazelor din Marea Neagră.
USR PLUS a numit Președintele ACROPO (Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere la Marea Neagră), o expertă din diaspora cu experiență în operațiuni petroliere, care a revenit în țară cu această ocazie.
ACROPO a supervizat și autorizat toate lucrările la primul proiect și a elaborat documentația pentru procedura de extracție.
Legea offshore întârzie să fie trimisă de către Ministerul Energiei. Este una dintre restanțele guvernului.
Facilitarea reîntoarcerii în țară a românilor care își doresc să revină. Programe de asistență clar țintite pentru informare, întoarcere, acomodare și încurajarea antreprenoriatului în țară.
Nu putem raporta progres pe acest subiect.
Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, unde am numit Secretar de Stat, nu are încă personalitate juridică, așteptând după o reorganizare care nu se mai termină. Am demarat diverse activități cu anumite organizații din societatea civilă și cu reprezentanți ai Diasporei.
Reducere impozitării muncii prin scutirea de taxe și impozite a 2.230 de lei din salariul brut (echivalentul salariului minim pe economie). Aplicarea taxelor și impozitelor să se facă doar pe suma care depășeste salariul minim pe economie.
Programul de guvernare
Elaborarea unui studiu de impact în 2021 privind posibile facilități fiscale în vederea reformării impozitării muncii, inclusiv reducerea contribuțiilor și impozitelor pe echivalentul salariului minim, și începând cu anul 2022 pilotarea pentru doi ani pe un sector al economiei cel mai bine plasat în urma studiului de impact. Decizia privind prelungirea și/sau generalizarea măsurii se va lua în funcție de rezultatele înregistrate în urma pilotării la doi ani de la intrarea în vigoare, în condițiile unui deficit sub 3%, sau doi ani de creștere economică peste potențial (pag. 6).