Adriana Cristian, consilier local USR PLUS, în urma ședinței de Consiliul Local Cluj-Napoca, a reliefat trei moduri prin care relația dintre administrație și partenerii ei poate fi îmbunătățită.

Primul dintre el este implementarea schemei de ajutor de minimis pentru persoanele juridice prin care se acordă reducerea de impozit cu 35-50% pentru deținători de clădiri din Cluj-Napoca certificate în clasa energetică A și care dețin o certificare internațională este un stimulent financiar bun pentru continuarea acestui trend.

Hai să ne uităm pe scurt care e evoluția acestei măsuri:

În 2018, bugetul a fost de 1 mil de lei, reducerea cu 50% s-a acordat integral tuturor solicitanților (în limita de 25 mii eur conform HCL)

  • Reducerea impozitului cu 35% s-a acordat pana la limita bugetului, 10 solicitanți (5 acceptate, 5 respingeri)
  • Reducerea impozitului cu 20% – nu s-a onorat deoarece bugetul a fost atins (2 solicitanți refuzați)

În 2019,  reducerea cu 50% s-a acordat integral tuturor solicitanților (în limita de 25 mii EUR conform HCL)

  • Reducerea cu 35% s-a acordat pana la limita bugetului

În 2020 , reducerea cu 50% s-a acordat integral tuturor solicitanților (în limita de 25 mii eur conform HCL)

  • Reducerea cu 35% nu a mai fost acordată pentru că bugetul a fost atins (5 solicitanți)

Astăzi am votat proiectul pentru perioada 2021-2023 prin care s-a mărit bugetul la 1200000 lei, însă plafonul a fost redus de la 25000 EUR la 20000 EUR. Acest modificări reglementează procesul pentru anul în curs și au un impact asupra bugetelor beneficiarilor.

În comisia de buget și cea juridică au fost mai multe propuneri de amendamente care ar fi asigurat onorarea tuturor cererilor sau prioritizarea celor ce au fost cei mai afectați de pandemie. Aceste modificări însă ar fi ridicat riscul întârzierilor, chiar și obținerea unui nou aviz de la Consiliul Concurenței.  Astfel, nu este acum oportun să cauză întârziere suplimentare pentru a îmbunătăți procedura. 

Pe viitor trebuie să evităm această situația și mai mult, putem oferi mediului de business local mai multă predictibilitate.  Astfel, am solicitat ca pentru 2022 să abordăm această măsură cu mai mult profesionalism. Calendarul de adoptare presupune ca:

  • în iunie să avem o analiză detaliată a modului de implementare din anii anteriori,
  • în august să discutăm propunerile de modificări pentru a oferi suficient timp pentru obținerea tuturor avizelor

Drept rezultat, vom putea să adoptăm proiectul pentru 2022 cel târziu în octombrie pentru a permite întreprinderilor să se folosească pe deplin de această măsură.

În doilea rând, am avut un proiect care se referă la serviciile sociale oferite în oraș. Am susținut viziunea administrației locale de a colabora și susține ONG-urile locale care și-au asumat misiunea de a-i ajuta pe cei ce au cea mai mare nevoie de ajutor. 

Din păcate, acestea nu au ajuns în Consiliul Local în cea mai bună formă. De exemplu, Planul anual de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul municipiului Cluj-Napoca nu are date referitoare la bugetul estimat necesar, nu se face o evaluare a bugetului alocat anul trecut și nici impactul bugetului cerut pe 2021. Mai observăm că  gradul de ocupare în 2020 a fost de 100% în majoritatea centrelor însă că nu avem un obiectiv asumat de creștere a capacității. 

Dincolo de viziunea bună de a externaliza cât mai mult aceste servicii colaborând cu ONG-urile locale, nu se regăsesc deloc obiective cuantificabile pe care administrația publică și le asumă pentru a crește numărul beneficiarilor acestor servicii. Nu putem să spunem că „sprijinim” fără să arătăm ”pe câți îi sprijinim”. 

În al treilea rând, am aprobat dublarea față de 2020 a bugetului alocat subvențiilor pentru ONG-uri. Măsura e necesară pentru că bugetul alocat acestor servicii este chiar și cu aceasta dublare mai mic decat al altor orașe similare Clujului, însă nu condiționăm această subventie de creșterea numărului de persoane ce beneficiază de aceste servicii.  Aceste creșteri trebuie făcute urmărind impactul acestora pentru ca în viitor să putem lua deciziile cele mai potrivite plecând de la date. 

Am aflat că această creștere se va duce majoritar în creșterea salariilor celor ce sunt în ONG-uri pentru ca problema semnalată este în primul rand legată de dificultatea reținerii angajaților cu experiență. 

Și pentru acest proiect e foarte târziu: aprobăm în ianuarie planul de acțiune pentru anul în curs, dar și aici trebuie să începem avizarea acestor proiecte în martie pentru anul următor pentru a asigura un minim de predictibilitate.

Deficiențele celor trei proiecte pot fi corectate ușor dacă sunt abordare din timp pentru a produce mai multă predictibilitate pentru partenerii administrației locale. Astfel, ne putem asigura nu doar că banii sunt cheltuiți, dar proiectele și dau rezultate solide.

Pentru a fi cu adevărat un oraș prietenos cu mediul de business e necesar sa ne ajustăm procesele pentru a crea un cadrul eficient și predictibil.