Schimbarea modului în care sunt ocupate funcțiile publice prin: limitarea numărului de parlamentari la 300, alegerea primarilor în două tururi, creșterea reprezentării românilor din diaspora, vot prin corespondență și vot electronic, liste deschise de candidați.
300 de parlamentari
USRPLUS l-a propus în programul de guvernare, a fost refuzat, rămâne ca angajament pentru 2024.
Primari în 2 tururi. Alte schimbări ale legislației electorale: extinderea votului prin corespondență, liste deschise BLOCAT
USRPLUS l-a propus în programul de guvernare, a fost refuzat de unul dintre parteneri.
Pentru a nu bloca crearea guvernului am decis crearea unei comisii parlamentare pentru Cod electoral și libertatea fiecărui partener de a negocia parlamentar pentru aceste chestiuni.
Deși a fost luată în calcul la algoritmul parlamentar ca revenind (președinția comisiei) către USR PLUS, partenerii au afirmat ulterior că nu a contat la distribuția conducerilor comisiei parlamentare și au condiționat crearea de: a) să NU fie condusă de USRPLUS și b) să aibă un mandat clar negociat dinainte (nu înțelegem atunci de ce mai este nevoie de Comisie). În concluzie, am arătat bunăvoință la crearea guvernului acceptând că decidem chestiunile electorale ulterior în Comisia parlamentară pentru cod electoral. Ulterior, a fost blocată chiar crearea comisiei în sine.
Este unul dintre cele mai mari semne de întrebare legate de funcționarea coaliției. Ca să fie spus clar: Am fost trași pe sfoară.
Creșterea numărului de reprezentanți în Diaspora BLOCAT
Programul de guvernare
3. „Respectarea prevederilor constituționale referitoare la norma de reprezentare parlamentară și, pe cale de consecință, mărirea numărului de parlamentari pentru românii care trăiesc în diaspora” (pag. 262).
Este blocată în problema generală a legislației electorale, descrisă mai sus.
Publicarea online și accesul cetățenilor la toate cheltuielile publice, contractele de achiziții publice și la toate informațiile relevante privind instituțiile statului, de la Guvern până la primării.
Transparentizarea achizițiilor publice și Registru online pentru cererile pe Legea 554/2001 privind liberul acces la informații publice PROGRES SEMNIFICATIV
Programul de guvernare
Continuarea transparentizării proceselor și procedurilor administrative prin promovarea de date și informații deschise, disponibile public. Publicarea online și accesul cetățenilor la toate cheltuielile publice, contractele de achiziții publice și la toate informațiile relevante privind instituțiile statului, de la Guvern până la primării” (pag. 109).
Nu putem impune întregului guvern, dar pe partea noastră de instituții de care răspundem în virtutea încrederii a 15% dintre români am făcut din transparență un principiu de acțiune.
Reducerea numărului de primării prin comasare voluntară, în vederea creșterii calității serviciilor publice furnizate locuitorilor. Reforma administrativă va viza și gestionarea eficientă a zonei metropolitane din jurul orașelor cu peste 100.000 de locuitori.
Comasarea voluntară a primăriilor și comasarea normativă
USRPLUS l-a propus în programul de guvernare, a fost refuzat, rămâne ca angajament pentru 2024.
Prin PNRR se propune încurajarea unor consorții între UAT, prin modificarea codului administrativ.
Desființarea sau reorganizarea agențiilor, autorităților și instituțiilor, care deși sunt finanțate cu bani publici sau beneficiază de privilegii de la stat, nu sunt în mod real în serviciul cetățeanului. În plus, obligativitatea ca acestea sa raporteze public indicatoriii de performanță, numărul de beneficiari și bugetul cheltuit.
Instituții propuse pentru desființare prin proiecte de legi de către USR PLUS:
- Academia Oamenilor de Știință din România (AOSR)
- Academia de Științe Tehnice din România și Academia de Științe Medicale
- Institutul Levantului
- Institutul Român pentru Drepturile Omului (IRDO) – comasare prin absorbție cu CNCD
Crearea infrastructurii necesare pentru ca cetățenii să nu mai plimbe hârtii între instituții, ci informațiile să circule electronic, sigur, rapid și ușor de urmărit. Construirea „autostrăzilor digitale” între instituțiile statului care au baze de date, astfel încât acestea să comunice eficient între ele.