USR PLUS a propus un set de amendamente la bugetul municipiului Cluj-Napoca, pe anul 2021, care să ducă la crearea unui cadru predictibil de rezolvare a problemelor clujenilor.

Propunerile pe care le înaintăm concretizează câteva dintre cele mai importante obiective anunțate în programul de guvernare locală și rezultă din munca pe teren a consilierilor USR PLUS și din interacțiunea lor cu cetățenii, precum și din inițiativele membrilor din grupurile tehnice interne. 

Prin ele vrem să contribuim la implementarea unui cadru predictibil pentru dezvoltarea sustenabilă a orașului nostru. Dacă în ceea ce privește problemele de trafic, soluțiile se leagă de realizarea centurii metropolitane, când vine vorba de creșe, grădinițe, parcări, spații verzi, calitatea locuirii, avem nevoie de o foaie clară de parcurs și de un orizont bine definit de soluționare. În același timp, într-un Cluj care suferă sub impactul pandemiei, trebuie să reacționăm prin măsuri solide și sustenabile, din sfera sănătății publice și nu numai, pentru contracararea efectelor coronavirusului. ” a declarat Alexandra Oană, liderul de grup al consilierilor locali USR PLUS.

Astfel, în viziunea USR PLUS, bugetul local de dezvoltare trebuie să includă și dezvoltarea următoarelor proiecte: 

Implementarea unei rețele de senzori pentru monitorizarea calității aerului în 30 de școli, pentru a crește gradul de conștientizare în privința nivelului de poluare și a preîntâmpina riscurile de sănătate asupra celor mici.

  • Îmbunătățirea aplicației MyCluj, în principal prin facilități de evaluare a răspunsului primit de cetățeni și posibilitatea redeschiderii unei sesizări,
  • Proiect de construire a creșelor în toate cartierele Clujului; mai multe cartiere nu dispun deloc în acest moment de creșe de stat,
  • Proiect de construire a unui hub educațional – creșă, grădiniță, școală – în Bună Ziua, cartier ce, cu excepția unei creșe, nu dispune în momentul de față de  infrastructură educațională
  • Alocarea unui fond de reparații pentru Spitalul de Pediatrie
  • Realizarea unui studiu științific privind arealul Hoia, pentru a fundamenta creșterea gradului de protecție pentru această zonă
  • Elaborarea unui studiu care să stabilească exact câte parkinguri sunt necesare în oraș, localizarea lor, și alte măsuri complementare, precum și orizontul de timp în care vor fi construite toate acestea. Acest plan va fi util și pentru a putea porni un plan de creștere a spațiilor verzi în oraș.
  • Înființarea unui departament de optimizare continuă a activității din Primărie și instituțiile subordonate, pentru a se crește eficiența acestora
  • Aceste proiecte pun bazele unei schimbări structurale în aplicarea soluțiilor în oraș, astfel încât să setăm perspectiva ca în 2030 să nu mai vorbim de aceleași probleme de care vorbim de 30 de ani.

Clujul are resursele financiare, umane, și tehnice pentru a-și rezolva problemele, trebuie să profităm de conjunctura favorabilă pentru a le pune în aplicare.

Lista completă a amendamentelor depuse

Denumire proiect Scurtă descriere
Implementare rețea de senzori pentru monitorizarea aerului în curțile a 30 de școli din Cluj-Napoca Municipiul Cluj-Napoca a aderat la Acordul privind Orașele Verzi. Administrația clujeană s-a angajat să abordeze cele mai urgente provocări de mediu cu care se confruntă comunitățile urbane în cinci domenii cheie, printre care și îmbunătățirea calității aerului.
Scopul rețelei de monitorizare a calității aerului în curțile școlilor este să asigure colectarea de date pentru a determina nivelul de poluare a aerului din jurul școlilor în vederea implementării de măsuri care să reducă poluarea, să asigure monitorizarea regulată a calității aerului în oraș și punerea la dispoziția publicului a datelor, în timp util și în manieră accesibilă și să crească gradul de conștientizare în privința poluării aerului pentru a ajuta cetățenii să își reducă expunerea la poluare.
Optimizarea aplicației My Cluj Aplicația a fost pusă la dispoziția cetățenilor în Martie 2017, iar de atunci a fost folosită de cetățeni pentru a face sesizări. Informațiile privind numărul de utilizatori, numărul sesizărilor primite, timpul mediu de rezolvare, numărul sesizărilor rezolvate sau cele mai frecvente categorii nu sunt publice, acestea nefiind disponibile cetățenilor.
Accesarea serviciilor online și calitatea acestor servicii este în strânsă corelare cu transparenţa instituţională şi cu sentimentul participării la decizie și cu un încrederea în instituţii. Pentru a asigura o satisfacție adecvată utilizatorilor legată de serviciile oferite de Primărie, aplicația My Cluj necesită o serie de îmbunătățiri. Prin acest proiect propunem 4 soluții ce pot fi ușor integrate în aplicația MyCluj:
Implementare facilități de evaluare și redeschidere sesizare
Îmbunătățirea răspunsului la sesizare
Ghid pentru utilizatori
Adaugarea link-urilor cu serviciile digitale ale primăriei
Proiect de construire creșe în toate cartierele municipiului Cluj-Napoca După cum se poate observa din Harta creșelor (http://www.creseclujnapoca.ro/harta-creselor) din Cluj-Napoca mai multe cartiere nu au în momentul actual nici o creșă: Dâmbul Rotund, Iris, Europa, Bună-Ziua, Câmpului – Edgar Quinet, Mărăști (Vrăjitorul din Oz e o creșă împărțită de două cartiere), Borhanci. Primăria are în lucru sau în plan construcția de creșe doar în ultimele 3 cartiere din această listă.Propunerea noastră vizează accelerarea identificării de terenuri și construcție de noi creșe și propunem alocarea de fonduri pentru a realiza documentația tehnico-economică pentru 4 creșe și ajustarea bugetului pentru a începe construcția cel puțin a unei creșe, în cartierul Dâmbul Rotund unde Primăria deține deja spațiu (extindere a grădiniței sau în curtea școlii prin crearea unui Hub educațional în cartierul Dâmbul Rotund).
Alocare fond de reparații pentru Spitalul de Pediatrie Până la finalizarea Spitalului Monobloc de Pediatrie trebuie investiți bani pentru a crește serviciile de acomodare oferite de actualele spitale de pediatrie pentru a putea oferi pacienților și aparținătorilor cele mai bune condiții posibile.
În situația actuală, cu un buget limitat de la Consiliul județean, se asigură majoritar serviciile de mentenanță infrastructură și achizițiile de noi echipamente, fiind defavorizate investițiile ce ar asigura creșterea confortului pacienților și aparținătorilor.

De aceea vă propunem să să punem la dispoziție un buget de reparații de 1.000.000 lei din care 40% să fie rezervat special pentru investițiile ce au un impact direct în asigurarea bunăstarii condițiilor de cazare spitalicească.
Elaborarea unei Teme de proiectare și a Studiului de Fezabilitate pentru Crearea unui Complex educațional (creșă, grădiniță, școală generală) în cartierul Bună Ziua Una dintre disfuncționalitățile majore ale cartierului Bună Ziua este lipsa infrastructurii educaționale. În cartier funcționează doar o creșă ce asigură un număr de 60 locuri, ceea ce afectează calitatea vieții în cartier, cât și în cartierele învecinate. Anul 2021 este, potrivit strategiei bugetare anunțate de administrația locală, anul cartierelor. Acest angajament presupune asigurarea accesului optim și echitabil la instituții de învățământ pentru copiii din toate cartierele. Obiectivele propunerii:
• Creșterea calității vieții pentru locuitorii din cartierul Bună Ziua, format în mare parte din familii tinere cu copii;
• Decongestionarea traficului la orele de vârf prin reducerea numărului de copii care vor frecventa creșele, grădinițele și școlile din Centru și alte cartiere;
• Implementarea principiului Oraș pentru pietoni/Walkable city prin aducerea facilităților cât mai aproape de cetățean
Reabilitare curtea Grădiniței Micul Prinț Grădinița Micul Prinț este una dintre cele mai mari grădinițe din Cluj-Napoca din punct de vedere al numărului de copii care o frecventează. Gradul de deteriorare și înălțimea inadecvată a gardului ce împrejmuiește curtea grădiniței fac ca el să fie ușor escaladat de către persoane străine, fapt ce pune în pericol siguranța copiiilor. De asemenea, având în vedere efectivul numeros de copii este necesară dotarea curții cu suficiente echipamente de joacă pentru a face posibilă utilizarea curții de către mai multe grupe de copii simultan. Propunem: reparații și înălțare gard, dotare foișor cu acoperiș, dotarea cu mobilier exterior a curții (băncuțe, masă) și cu echipamente de joacă în diverse locații din curtea exterioară, plantare copaci.
Reabilitare curtea Școlii Gimnaziale Constantin Brâncuși Școala Brâncuși a fost prinsă într-un proiect de modernizare care nu s-a materializat. În ultimii 5 ani efectivul de elevi a crescut considerabil, Scoala Brâncuși fiind școala spre care se îndreaptă părinții din Borhanci. Cu toate acestea curtea școlii e, în prezent, prost echipată, iar pereții exteriori din curtea școli sunt într-o stare degradată. Propunem: reparații la pereții exteriori din curtea școlii, dotarea curții cu mobilier exterior, amplasarea unui foișor în curtea școlii ce ar da posibilitatea ca în sezonul cald anumite cursuri sau activități să se desfăsoare în aer liber, plantarea de arbori în curtea șolii, instalarea de echipamente de joacă pentru a încuraja mișcarea, reparații gard,
Studiu științific care să fundamenteze creșterea protecției pentru arealul Hoia Creșterea protecției este necesară având în vedere presiunile dezvoltării imobiliare și a infrastructurii de acces. Un prim pas al Inițiativei este realizarea unui studiu științific care să fundamenteze creșterea gradului de protecție a întregii zone sălbatice dintre Florești, Baciu, Suceagu și Cluj-Napoca. 
Creșterea finanțării pentru școlile vocaționale pentru acoperirea nevoilor specifice. Școlile vocaționale – Romul Ladea, Sigismund Toduță, Octavian Stroia – necesită sprijin suplimentar pentru a face față nevoilor specifice (materiale didactice, instrumente muzicale care să permită elevilor să exerseze la școală, cuptor pentru ars ceramică, roata olarului electrică, costume de dans, etc).
Loc de joacă incluziv pentru copiii cu dizabilități motorii sau de altă natură Obiective: creșterea gradului de integrare a copiilor cu dizabilități în comunitate prin furnizarea unui spațiu de joacă adecvat nevoilor lor specifice
Modernizarea a 40 de stații de transport în comun Obiective preconizate a fi atinse prin realizarea investiției publice:
Îmbunătățirea circulației în cartierele municipiului Cluj-Napoca
Creșterea calității serviciului de transport public încât să devină atrăgător pentru călători
Asigurarea unei bune funcționări a stațiilor de transport public
Facilitarea accesului persoanelor în mijloacele de transport public în condiții de siguranță
Îmbunătățirea imaginii urbane a municipiului Cluj-Napoca
Atingerea obiectivului de Atractivitate a transportului în comun cu tramvaie și autobuze electrice

Modificarea cuantumului burselor și corelarea acestuia cu venitul minim net pe economie Pentru a stimula performața în mod real și pentru a oferi protecție socială vă propunem modificarea cuantumului burselor și corelarea acestuia cu venitul minim net pe economie, astfel: Performnata – 485 lei (~35% din salariul minim pe economie)
Merit
– media 8,5-9,49 – 140 lei (~10% din salariul minim pe economie)
– media 9,5 – 10.00 – 210 lei (~15% din salariul minim pe economie)
Studiu – 210 lei (~15% din salariu minim pe economie)
Ajutor social
– venituri mici – 350 lei (~25% din salariul minim pe economie)
– boala – 210 lei (~15% din salariul minim pe economie)
Acces pietonal în baza sportivă Gheorgheni – soluție provizorie Accesul pietonal în baza sportivă Gheorgheni este deficitar. Lipsa trotuarelor si aleilor de acces dinspre strada Unirii îngreunează accesul pietonal în baza sportivă și pune în pericol siguranța pietonilor. Propunem amenajarea provizorie a unor alei pietonale de acces până la realizarea drumului de legătură cu Centura Metropolitană.
Restricționarea accesului autoturismelor în Parcul Bibliotecii O. Goga Prin implementarea acestei soluții vom asigura un acces sigur pentru copii în Parcul Bibliotecii asigurând trasee diferite pentru mașini și copii.
Creșterea fondului locativ cu destinație locuințe sociale prin achiziția de locuințe de pe piața liberă Proiectul a fost început în anul 2020 cînd s-a reușit achiziționarea unui singur apartament de pe piața liberă.
Pentru continuarea proiectului propunem ca din bugetul de dezvoltare (cap. 70 Locuințe și dezvoltare publică), alocarea pentru locuințe sociale a sumei de 5 milioane lei din totalul de 17,5 milioane de la pctul 3.
Elaborarea unui studiu de amplasament parkinguri bugetat integral în anul 2021 Datorită dinamicii traficului din Cluj-Napoca, este necesar elaborarea unui studiu care să fundamenteze o strategie de amplasament parkinguri cu obiectivul de a elimina complet mașinile de pe trotuare și garajele de tabla. In PMUD exista doar o abordare pentru sectiunea de Park &Ride care trebuie actualizata datorita evolutiei traficului si finalizarii Centurii metropolitane in urmatorii ani. In versiunea actuala a bugetului pentru anul 2021 exista prevazuta suma de 500 mii lei pentru mai multe studii de impact, inclusiv cel de parkinguri, cu finalizare doar in anul 2024.
Elaborarea unui SPF pentru încălzirea locuințelor și a clădirilor publice cu hidrogen 100% utilizând rețeaua de gaze naturale existentă Obiective preconizate a fi atinse prin încălzirea locuințelor și a clădirilor publice cu hidrogen 100% utilizând rețeaua de gaze naturale existentă
atingerea țintei de neutralitate climatică până în anul 2050 pentru municipiul Cluj-Napoca.
tranziție suportabilă financiar la neutralitatea climatică pentru cetățenii municipiului Cluj-Napoca.
În PNRR Pilonul III.5 este prevăzut un buget inițial de negociere de 600 de milioane de euro pentru dezvoltarea infrastructurii de gaz natural în amestec cu hidrogen și alte gaze verzi.
model de bune practici pentru municipiile și orașele din România în domeniul eficienței atingerii țintei de neutralitate climatică.
Transformarea municipiului Cluj-Napoca într-un hub tehnologic pentru introducerea tehnologiilor bazate pe hidrogen. Producerea la scară largă de hidrogen verde ieftin în parcurile solare și eoliene și exportarea acestuia prin rețeaua de gaze existentă și alte soluții poate poziționa România ca lider în industria hidrogenului din Europa.
Extindere obiect SPF, SF, PUZ pentru Parcul sportiv si de agrement din cartierul Borhanci cu includerea construirii unui Patinoar olimpic Municipiul Cluj-Napoca detine in proprietate 77 ha in cartierul Borhanci, suprafata pentru care se propune amenajarea unui Parc sportiv si de agrement si a unui Hub educational. Propunem includerea construirii unui Patinoar olimpic in proiect.
Pe raza Municipiului Cluj-Napoca nu există în momentul de față un patinoar acoperit unde copiii și sportivii să practice și să se antreneze pentru diferite sporturi pe gheață.Trebuie menționat cu prioritate faptul că acest oraș are o istorie foarte veche a patinajului fiind chiar inițiatorul acestui sport găzduind multe concursuri atat de patinaj artistic cât și de patinaj viteză.La inițiativa patinatorilor acelor vremuri,în urma cu aproape 200 de ani a fost construit lacul din Parcul Central
fiind special amenajat pentru a putea fi desfasurate sporturile pe gheață. Mai mult decât atât, la Cluj s-a înființat pentru prima dată Asociatia de Patinaj, fiind chiar primul club specializat pe o ramura de sport din țară. Trebuie adus la cunoștință inclusiv faptul că atât primii campioni la patinaj artistic si viteză au fost clujeni cat și faptul că primele concursuri au avut loc la Cluj unde s-au desfășurat inclusiv demonstrații de catre cei mai cunoscuți patinatori internaționali ai acelor vremuri.
Sportivii, inclusiv cei de performanță, care există la nivelul municipiului se antrenează pe patinoarul în aer liber de lângă magazinul Cora, pentru o perioada scurtă de doar 3 luni sau chiar mai puțin în functie de cât durează sezonul de iarnă cu temperaturi care permit funcționarea acestuia.
Parking subteran la intersectia străzilor Tulcea-Dunării-Galați și elaborarea PUZ, PUD, SF, PT pentru construirea parkingului


Datorită creșterii exponențiale din ultimii ani a achizițiilor de masini proprietate personală sau de firmă din zona Intre Lacuri, căile de deplasare pietonală au fost ocupate treptat de mașinile parcate pe trotuar, prea puțini dintre conducatorii auto ajungând să se gândească la mamele cu copiii în cărucior, copii pe biciclete sau trotinete, oameni cu invaliditate locomotorie sau pietoni, cetățeni ai orașului care efectiv trebuie să se deplaseze expuși pe șosea din cauza trotuarelor 100% blocate de mașini.
Părinții din cartier sunt în imposibilitatea de a-și lăsa copii să se deplaseze singuri intre locațiile importante din cartier (magazin, gradiniță, școală, punct mejaner, etc), pentru că de cele mai multe ori nu exista cale directă de acces, continuă din punctul A in punctul B, care să nu fie la un moment dat blocată de mașinile parcate pe trotuar.
Propunem așadar singurul loc suficient de mare, la o distanță rezonabilă de lacul 3, pretabil pentru o parcare subterană de la intrarea pe str. Tulcea din str. Dunării, în spatele brutăriei Vargaquattro, solicitând transformarea actualei parcări de suprafață într-o parcare subterană cu cel puțin două niveluri, astfel încât să crească capacitatea de parcare din acel spațiu de la 60 de locuri, la 150-200 de locuri. Deasupra parcării subterane solicităm amenajarea unui loc de joaca pentru copii, cu de 5 ori mai mult spațiu verde decat exista in prezent.
Solicitare inregistrata la Primarie cu nr. 150545/1/03.03.2021, avand sustinerea a 66 de locuitori semnatari ai propunerii.
Reparare gard Școala Gimnazială Emil Isac Gardul se află într-o stare avansată de degradare, fiind un real pericol pentru copiii aflați în pauze în curtea școlii.
Extinderea liniilor de troleibuz pe străzile Liviu Rebreanu, Calea Florești, Calea Turzii – elaborarea SF Obiective preconizate a fi atinse prin realizarea investiției publice:
Îmbunătățirea circulației în cartierele Gheorgheni și Mănăștur
Creșterea calității serviciului de transport public încât să devină atrăgător pentru călători
Reducerea poluării
Centru de Tranzit și Consiliere pentru tinerii care părăsesc Sistemul de Protecție a Copilului Tinerii ce părăsesc Sistemul de Protecție a Copilului suferă de cele mai multe ori un al doilea abandon din partea sistemului la finalul perioadei de instituționalizare. Pentru a se putea integra, în mod sănătos în societate, au nevoie de o perioadă de tranziție, într-un cadru stabil, care să le asigure condiții minime precum o locuință temporară sau consiliere. Centrul de Tranzit are scopul de a rezolva, pe termen scurt şi mediu, 6 – 36 luni, problema critică a locuinței. Propunem înființarea unui astfel de centru prin achiziția a 10 garsoniere destinate închirierii pentru sume modice tinerilor ce se află sub protecția statului.
Înființarea unui departament de optimizare continuă

(Pachet de bune practici)
Crearea unui departament de îmbunătățire continuă (personal acreditat LEAN SixSigma) ca suport pentru managementul instituțiilor publice locale din subordinea administrației publice clujene va avea ca rezultat eficientizarea administrației publice, iar ca beneficii conexe o radiografie a proceselor auditate cu scopul de a reduce pe cât de mult posibil “waste-ul” (activitățile ce nu aduc plus-valoare).
Amenajarea alee pietonală între Lac 3 și Parcul Iulius În acest moment există pe malul sudic al Lacului 3 o zonă verde și o potecă pietonală care este utilizată deja de locuitorii din zonă sub forma unei cărări neamenajate, cu scări neconforme și improvizate din bolțari.Deoarece finalizarea Parcului EST este estimată a fi abia la sfârșitul anului 2024 solicităm să se amenajeze minimal acest coridor pietonal anul acesta pentru a putea fi folosit în condiții decente de către locuitori. Subliniem că în acest moment nu există amenajată nicio cale pietonală de acces sau pistă de biciclete între străzile Tulcea și Galați către parcul Iulius Mall, decât cu o ocolire de aproximativ 1000m prin strada Dunării.