”Au fost desfăşurate circa 55.000 de controale care s-au terminat cu aproape 1.000 de dosare penale. Au fost decoperite peste 2.500 de infracţiuni, foarte multe pe Codul Silvic şi s-au dat circa 60.000 de amenzi. De asemenea s-au confiscat circa 50.000 de metri cubi de material lemnos, ceea ce înseamnă de trei ori mai mult decât într-o perioadă normală de controale.” (Dacian Cioloș, anul trecut, la sfârșit de octombrie – detalii aici)

Astea au fost rezultatele controalelor silvice intense efectuate în lunile septembrie și octombrie 2016. Atunci a intrat în vigoare și Ordonanța de Urgență nr. 51/2016 care a impus, în conformitate și cu cerințele UE Timber Regulation (pentru neaplicarea căruia România avea deschisă o procedură de infregement), sancțiuni dure pentru furtul de lemne. Cu intrarea în vigoare a OUG 51/2016 volumul furturilor de lemn a scăzut considerabil (conform unor statistici preliminare, scăderea ar fi undeva între 60 și 80%).

Proiectul de lege privind adoptarea OUG 51/2016 a trecut de Senat fără probleme, prin adoptare tacită, la sfârșitul anului trecut. Supriza a venit în această săptămână, în ședința Comisiei de Agricultură și Silvicultură, când deputații Puterii, îndeosebi ai PSD, au pus problema ”umanizării” Ordonanței. Mă rog, surpriza nu a fost chiar totală, drept dovadă e interpelarea pe care o adresasem chiar cu o zi înainte miniștrilor Mediului, respectiv Apei și Pădurilor, în care le solicitam să răspundă informațiilor pe care le aveam, conform cărora majoritatea parlamentară, sub influența lobby-ului pădurarilor și a unor exploatatori de păduri, ar urma să lase fără dinți Ordonanța 51/2016.

***

Ce deranjează în Ordonanța 15/2016? (textul integral aici)

  • Amenzile contravenționale mari (care pot ajunge până la 30.000 de lei);

  • Confiscarea vehiculelor folosite la furtul de lemne;

  • Extinderea contravențiilor și infracțiunilor silvice (de exemplu au crescut amenzile pentru depășirea volumului de lemn transportat – mai exact diferența dintre ceea ce e trecut în acte și volumul real din mașină);

  • Sancțiuni pentru amenajamente raportate greșit (se raportează o masă lemnoasă mai mică decât în realitate, diferența putând fi tăiată/comercializată discreționar/ilegal);

  • Sancțiuni pentru nerespectarea obligațiilor de re-împădurire;

  • Sancțiuni pentru gunoiul ”depozitat” în păduri. Etc.

Acestea sunt doar câteva dintre prevederile Ordonanței 51/2016, pe care majoritatea parlamentară vrea s-o îndulcească. La nivelul USR s-a constituit un grup de lucru (deputați, senatori, experți, consultanți) care vom apela la toate mijloacele parlamentare pe care le avem la îndemână pentru a bloca ciuntirea nejustificată a ordonanței. Dați însă acest mesaj mai departe și rămâneți aproape pentru că s-ar putea să avem nevoie de sprijinul vostru în lupta comună pentru salvarea pădurilor din România.

***

Nota bene: detalii despre o primă mobilizare civică, aici