Ne-am luat 40 de angajamente pe care să le punem în practică la Guvernare. Avem un plan de guvernare detaliat pentru fiecare domeniu care contează în viețile noastre. Este un plan cu măsuri gândite de sute de experți din partidele noastre dar și din societatea civilă. Pentru că noi credem într-o guvernare deschisă, în care ne vom consulta mereu cu actorii relevanți din societate: antreprenori, sindicate, ONG-uri și lideri comunitari.
Vom avea o țară în care fiecare dintre noi va avea o viață de calitate doar daca o vom construi cu cetățeni activi și responsabili, cu comunități deschise și solidare. Dar pentru asta, avem întâi nevoie de un stat responsabil, care să asigure cadrul și sprijinul necesar pentru construirea unei Românii prospere.
Acesta este planul USR PLUS, aplicându-l, „O Românie fără hoție” va deveni o realitate – și nu doar un slogan. Nu mai avem timp de pierdut.
Neacceptat de coaliție în Programul de Guvernare
Acceptată în Programul de Guvernare dar blocată în aplicare
În lucru - măsura are calendar de aplicare, e bugetată sau există proiect de lege/HG asumat de Guvern
Progres semnificativ în aplicare, instituțiile conduse de USR PLUS au aplicat în practică ideea/principiul/îndeplinit
O Românie fără hoție
Introducerea unui nou articol în Constituție: Interzicerea ocupării de funcții publice alese pentru persoanele condamnate penal care nu s-au reabilitat.
Program de Guvernare
Ne angajăm ferm să punem acest proiect în aplicare. Avem în vedere votarea textului susținut de 1 milion de cetățeni și în Senat, după care urmează organizarea referendumului de schimbare a Constituției în primele trei luni după încetarea epidemiei.(pag. 226)
Eliminarea tuturor pensiilor speciale și recalcularea lor, în cazul categoriilor profesionale (exemplu: militari) care nu au avut contribuții, pe baza unei contribuții implicite la veniturile pe care le-au avut de la Stat.
În cazul în care unele nu se pot elimina, se va aplica impozitarea cu 90% a tuturor pensiilor speciale peste pragul de cinci pensii minime cumulate. Egalitatea românilor în fața pensiei înseamnă la contribuție egală, pensie egală.
Program de Guvernare
Crearea unei comisii speciale parlamentare pentru identificarea și rezolvarea inechităților din tot sistemul de pensii. Totodată vom proroga cu un an pensiile speciale pentru primari. (pag. 156)
A fost unul dintre cele mai vehement negociate puncte din programul de guvernare. În principiu, nimeni nu apără pensiile speciale, dar când este vorba să fie tăiate/reduse fiecare are o categorie profesională despre care crede că trebuie să facă excepție de la principiul general. Asta face greu de înaintat în decizii într-un format care necesită consens.
Progrese îndeplinite:
- Au fost eliminate pensiile speciale ale parlamentarilor.
- La insistența USR PLUS, pensiile pentru primari au fost prorogate.
- Proiectul de lege depus de parlamentari USR și PNL privind eliminarea schemei de pensionare anticipată a magistraților a fost adoptat de Parlament în martie 2021.
În pregătire:
A fost decisă în coaliție organizarea unui grup de lucru de reformă a pensiilor speciale, format din reprezentanți ai fiecărui partid în coaliție și Ministerul Muncii. Grupul s-a întrunit, dar progresul este limitat.
Dat fiind că recomandarea de țară a Comisiei Europene vorbește despre un sistem de pensii echitabil, în PNRR este inclusă și reforma pensiilor speciale. Conform PNRR, în 2022, România va avea legislație care trebuie să reducă inechitatea între pensionarii speciali și restul pensionarilor, trebuie să alinieze pensiile speciale cu principiul contributivității.
Reforma justiției prin corectarea legilor sale, desființarea Secției Speciale, repornirea activității DNA. Mai mult, justiție funcțională pentru cetățeni prin măsuri clare care vor face ca aceștia să primească soluții rapide și echitabile pentru dosarele lor.
Desființarea Secției Speciale BLOCAT
Programul de guvernare
Ministerul Justiției va elabora și depune în cel mai scut timp un proiect de lege privind desființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (pag. 229)
Ministerul Justiției a pregătit legea, Guvernul a adoptat-o. A fost adoptată de Camera Deputaților, apoi a urmat blocajul din Senat, din cauza opoziției UDMR.
Întărirea DNA şi DIICOT ÎN LUCRU
Programul de guvernare
Refacerea competențelor DNA cu privire la corupția din justiție. De asemenea, este necesară asigurarea suportului logistic și uman: mijloace tehnice pentru interceptări, suplimentarea schemei de personal (ofițeri de poliție, procurori, personal auxiliar) atât pentru DNA cât și pentru DIICOT (pag. 229)
Prin legile justiției se va rezolva problema lipsei de procurori din parchetele specializate (scăderea vechimii minime). Legile sunt finalizate de către Ministerul Justiției și puse în circuitul de avizare interministerială. De 4 luni se așteaptă avizele de la Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Finanțelor.
- Ministerul Justiției a declanșat în iulie procedura de selecție a procurorilor șefi și adjuncți DIICOT și adjuncți DNA. Trebuia să se finalizeze în septembrie, dar a fost amânată de ministrul interimar Bode.
- Ministerul Justiției a inițiat și guvernul a adoptat două HG pentru suplimentarea numărului de posturi de polițiști judiciari la DNA și polițiști și procurori la DIICOT.
Reevaluarea modificărilor aduse CP și CPP ÎN LUCRU
Programul de guvernare
În continuarea eforturilor sale de abordare a recomandărilor exprese importante din Raportul MCV, Ministerul Justiției va acționa în sensul accelerării procesului de evaluare a Codului penal și a Codului de procedură penală. (pag. 232)
Ministerul Justiției a revizuit Codul penal și Codul de procedură penală în acord cu deciziile CCR. Proiectul de Cod penal a fost pus în dezbatere publică în iulie 2021. Proiectul Codului de procedură penală este în stadiu avansat, textele sunt finalizate urmând ca în luna septembrie să intre în dezbatere publică.
Informatizare ÎN LUCRU
Programul de guvernare
Ministerul Justiției se va concentra pe dezvoltarea aplicației ECRIS de management a dosarelor din instanțe și parchete (pag. 237)
Ministerul Justiției a finalizat caietului de sarcini pentru ECRIS V (sistemul electronic de gestionare a cazurilor). Parte a finanțării e asigurată din fondurile de coeziune și o alta din PNRR.
Din componenta de digitalizare a PNRR, trecerea în online a actului de justiție (acces național la dosarul electronic) reprezintă una dintre cele mai mari investiții. Buget investiție: 162 milioane euro.
Un stat reformat
Schimbarea modului în care sunt ocupate funcțiile publice prin: limitarea numărului de parlamentari la 300, alegerea primarilor în două tururi, creșterea reprezentării românilor din diaspora, vot prin corespondență și vot electronic, liste deschise de candidați.
300 de parlamentari
USRPLUS l-a propus în programul de guvernare, a fost refuzat, rămâne ca angajament pentru 2024.
Primari în 2 tururi. Alte schimbări ale legislației electorale: extinderea votului prin corespondență, liste deschise BLOCAT
USRPLUS l-a propus în programul de guvernare, a fost refuzat de unul dintre parteneri.
Pentru a nu bloca crearea guvernului am decis crearea unei comisii parlamentare pentru Cod electoral și libertatea fiecărui partener de a negocia parlamentar pentru aceste chestiuni.
Deși a fost luată în calcul la algoritmul parlamentar ca revenind (președinția comisiei) către USR PLUS, partenerii au afirmat ulterior că nu a contat la distribuția conducerilor comisiei parlamentare și au condiționat crearea de: a) să NU fie condusă de USRPLUS și b) să aibă un mandat clar negociat dinainte (nu înțelegem atunci de ce mai este nevoie de Comisie). În concluzie, am arătat bunăvoință la crearea guvernului acceptând că decidem chestiunile electorale ulterior în Comisia parlamentară pentru cod electoral. Ulterior, a fost blocată chiar crearea comisiei în sine.
Este unul dintre cele mai mari semne de întrebare legate de funcționarea coaliției. Ca să fie spus clar: Am fost trași pe sfoară.
Creșterea numărului de reprezentanți în Diaspora BLOCAT
Programul de guvernare
3. „Respectarea prevederilor constituționale referitoare la norma de reprezentare parlamentară și, pe cale de consecință, mărirea numărului de parlamentari pentru românii care trăiesc în diaspora” (pag. 262).
Este blocată în problema generală a legislației electorale, descrisă mai sus.
Publicarea online și accesul cetățenilor la toate cheltuielile publice, contractele de achiziții publice și la toate informațiile relevante privind instituțiile statului, de la Guvern până la primării.
Transparentizarea achizițiilor publice și Registru online pentru cererile pe Legea 554/2001 privind liberul acces la informații publice PROGRES SEMNIFICATIV
Programul de guvernare
Continuarea transparentizării proceselor și procedurilor administrative prin promovarea de date și informații deschise, disponibile public. Publicarea online și accesul cetățenilor la toate cheltuielile publice, contractele de achiziții publice și la toate informațiile relevante privind instituțiile statului, de la Guvern până la primării” (pag. 109).
Nu putem impune întregului guvern, dar pe partea noastră de instituții de care răspundem în virtutea încrederii a 15% dintre români am făcut din transparență un principiu de acțiune.
Reducerea numărului de primării prin comasare voluntară, în vederea creșterii calității serviciilor publice furnizate locuitorilor. Reforma administrativă va viza și gestionarea eficientă a zonei metropolitane din jurul orașelor cu peste 100.000 de locuitori.
Comasarea voluntară a primăriilor și comasarea normativă
USRPLUS l-a propus în programul de guvernare, a fost refuzat, rămâne ca angajament pentru 2024.
Prin PNRR se propune încurajarea unor consorții între UAT, prin modificarea codului administrativ.
Desființarea sau reorganizarea agențiilor, autorităților și instituțiilor, care deși sunt finanțate cu bani publici sau beneficiază de privilegii de la stat, nu sunt în mod real în serviciul cetățeanului. În plus, obligativitatea ca acestea sa raporteze public indicatoriii de performanță, numărul de beneficiari și bugetul cheltuit.
Instituții propuse pentru desființare prin proiecte de legi de către USR PLUS:
- Academia Oamenilor de Știință din România (AOSR)
- Academia de Științe Tehnice din România și Academia de Științe Medicale
- Institutul Levantului
- Institutul Român pentru Drepturile Omului (IRDO) – comasare prin absorbție cu CNCD
Crearea infrastructurii necesare pentru ca cetățenii să nu mai plimbe hârtii între instituții, ci informațiile să circule electronic, sigur, rapid și ușor de urmărit. Construirea „autostrăzilor digitale” între instituțiile statului care au baze de date, astfel încât acestea să comunice eficient între ele.
Sănătate cu prioritate
Modernizarea spitalelor, construirea de spitale noi și a unei infrastructuri sanitare moderne, prin investirea a 1 miliard de euro în următorii patru ani.
Nota bene: Angajamentul nostru de a aloca 1 miliard pentru infrastructură a fost depășit ca sumă în momentul în care am luat decizia de a tripla alocarea pentru Sănătate din PNRR față de versiunea din decembrie 2020. În acest moment, componenta Sănătate din PNRR are un buget de 2,4 miliarde euro, din care 1,7 pentru infrastructură.
Finalizarea celor trei spitale regionale PROGRES SEMNIFICATIV
Stadiu și progrese:
Iași: contract de finanțate semnat cu BEI în aprilie (250 milioane), contractul de proiectare tehnică detaliată pregătit pentru semnare în septembrie
Cluj: contractul de finanțare se va semna în septembrie, în noiembrie se semnează contractul de proiectare (305 milioane).
Craiova: contractul de finanțare se va semna în septembrie, în decembrie se semnează contractul de proiectare (298 milioane).
Inventarierea urgentă a unităților medicale care funcționează în condiții insalubre sau nesigure PROGRES SEMNIFICATIV
Ministerul Sănătății a semnat în aprilie 2021 un parteneriat cu Universitatea Tehnică de Construcții București, prin care experți universitari evaluează starea infrastructurii spitalicești din punct de vedere al riscului seismic, riscului la incendiu și eficienței energetice. Au fost evaluate deja 71 de spitale cu 286 de clădiri. Rezultatele evaluărilor vor sta la baza prioritizării investițiilor în infrastructura spitalicească din următorii ani. Prioritizarea va fi făcută de Agenția pentru Investiții în Infrastructură de Sănătate, înființată conform programul de guvernare și sprijinită cu fonduri din PNRR.
Modernizarea spitatelor județene ÎN LUCRU
În cadrul PNRR, am prevăzut un buget de 1,7 miliarde euro destinat construcțiilor de spitale noi sau și construcțiilor de corpuri/aripi noi de spitale.
Construcția de centre comunitare și asigurarea dotării minime a cabineelor medicilor de familii ÎN LUCRU
Centre comunitare și asigurarea dotării minime a cabinetelor medicilor de familie: PNRR include o linie de finanțare de 40.2 milioane de euro destinată construirii/renovării și dotării a 200 de centre comunitare integrate, în zone defavorizate.
În plus, 3.000 cabinete de asistență medicală primară vor fi dotate/renovate, prioritar în mediul rural, cu un buget de 180.5 milioane de euro.
Scăderea timpilor de așteptare la UPU – înființarea unui centru de permanență PROGRES SEMNIFICATIV
Eficientizarea preluării urgențelor medicale
A fost actualizat OMS 905/2009 privind înființarea Dispeceratului unic pentru centralizarea paturilor libere care se asigură de către unitățile sanitare publice pentru internarea pacienților proveniți din Unitățile de Primire Urgențe (UPU) sau Compartimentele de Primiri Urgențe (CPU) și actualizarea Aplicației informatice aferente administrată de SABIF
Reorganizarea, renovarea și dotarea infrastructurii de tratament a marilor arși în toată țara ÎN LUCRU
Tratamentul marilor arși
Construcția a 3 Centre de arși:Timișoara, București, Târgu-Mureș, proiecte cu finanțarea Băncii Mondiale. Termen de finalizare 2024.
Infrastructură dedicată prevenirii și îngrijirii infecțiilor nosocomiale ÎN LUCRU
Prin PNRR, am inclus un buget de 150.4 mil. euro pentru echipamente medicale și de curățare aferente unităților sanitare, în scopul prevenirii și îngrijirii infecțiilor nosocomiale.
Îmbunătățirea stării de sănătate a românilor prin măsuri precum: medici de familie în toate comunele și asistenți medicali în toate satele din țară până în 2024, dublarea performanței programelor naționale de prevenție, recompensarea personalor care duc un stil de viață sănătos și introducerea educației pentru sănătate în școli.
Organizarea de caravane medicale în zonele fără infrastructură medicală ÎN LUCRU
Avem cadrul legal, grupul parlamentar USR PLUS a inițiat modificarea legii sănătății în acest sens, noua lege a fost promulgată în mai 2021.
Caravanele medicale sunt finanțate din PNRR.
Intervenții pentru diagnosticarea timpurie și screning ÎN LUCRU
Programele de screening urmăresc susținerea financiară a serviciilor planificate, și au un buget preliminar de peste 600 milioane de euro.
În ceea ce privește retinopatia de prematuritate, dar și acțiuni de screening/ prevenție pentru malformații congenitale cardiace pentru nou -născuți, am bugetat în PNRR investiții în echipamente și dotări medicale (în beneficiul a până la 69 de maternități), în valoare totală de peste 6 milioane de euro, care vor asigura dotările necesare pentru derularea activităților și a programelor de screening.
Deblocarea legii vaccinării BLOCAT
În ciuda faptului că legea vaccinării este prevăzută în programul de guvernare (pag. 169), proiectul inițiat în legislatura trecută a fost adoptat la Senat, dar este blocat la Camera Deputaților.
Educație pentru sănătate BLOCAT
Lege educație pentru sănătate – promulgată 2020 (inițiativă USR) Colaborare Ministerul Sănătății – Ministerul Educației în vederea organizării cursurilor de educație pentru sănătate, prin integrarea în procesul educațional al personalului medical din școli, cabinete de planning familial și asistenților medicali comunitari; programa în curs de actualizare; estimare: primul modul în noiembrie – decembrie 2021;
Pași pentru rezolvarea problemei infecțiilor nosocomiale ÎN LUCRU
Lege inițiată de USR în legislatura trecută, adoptată și promulgată.
Finanțarea programul de control și îmbunătățire a situației din spitale asigurată prin PNRR – 150 milioane de euro.
Dezoltarea serviciilor de prevenție, de intervenție timpurie și de suport pentru persoanele cu afecțiuni mintale ÎN LUCRU
Reorganizarea CNSMLA (Centrul Național pentru Sănătate Mintală și Luptă Antidrog) – HG în lucru.
În viitorul Program Operațional Sănătate sunt finanțate unități sanitare pentru pacienții cu dependență de substanțe (4 spitale) și 3 noi centre pilot de tip ”comunități terapeutice” și dezvoltarea de standarde de calitate și cost pentru aceste intervenții.
Minim 8% din Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate pentru medicina familiei ÎN LUCRU
În lucru: surse de finanțare suplimentare pentru medicii de familie: servicii de prevenție: screening, diagnostic precoce – finanțate din fonduri europene (POS) sau din alte surse
Ombudsman în sănătate (organism independent care să investigheze abuzurile și funcționarea defectuoasă a sistemului medical) ÎN LUCRU
Inclus în programul de guvernare (pag. 170)
Proiect de OUG – în lucru.
Monitorizarea factorilor care afectează sănătatea în orașe ÎN LUCRU
Dezvoltarea capacității laboratoarelor de analiză a apei potabile – proiect cu finanțare europeană (POIM), in valoare totală de 108 mil lei, derulat de MS în parteneriat cu Ministerul Mediului și Apele Române – în curs de semnare a contractului de finanțare.
Încurajarea concurenței în sistemul de sănătate astfel încât toti românii să aibă dreptul de a alege în ceea ce privește serviciile și asigurările de sănătate și să beneficieze de sprijinul financiar al statului prin care să poată face efectiv această alegere.
Liberalizarea pieței de asigurări de sănătate
Împreună cu Ministerul Sănătății, CNAS a implementat conform legislației aflate în vigoare încă din anul 2018, posibilitatea asiguraților de a plăti o contribuție personală pentru spitalizările la furnizori privați, reprezentând diferența dintre tariful integral practicat de spitalul în care se realizează internarea și tariful decontat de CAS. Pacientul care alege să se trateze la un spital privat în contract cu CAS va plăti doar această diferență, nu prețul integral perceput de spitalul privat.
CNAS trebuie depolitizat, profesionalizat și condus mai binePROGRES SEMNIFICATIV
Concursuri pe bune la CNAS, dar și pași concreți pentru profesionalizarea instituției.
Garantarea accesului românilor, în regim 100% compensat, la medicamentele esențiale de pe lista Organizației Mondiale a Sănătății.
Cuprinde reintroducerea listei medicamentelor esențiale, revizuirea politicii de preț a medicamentelor, reluarea achizițiilor centralizate pentru medicamente la nivel național etc.
A fost reintrodusă lista medicamentelor esențiale – modificarea și completarea Ordinului ministrului sănătății nr. 368/2016.
Modificarea și completarea Ordinului ministrului sănătății nr. 85/2013 referitor la medicamentele utilizate pentru rezolvarea unor nevoi speciale – finalizat
Emiterea Ordinului ministrului sănătății nr. 1540/2021 referitoare la autorizarea punerii pe piață a unor medicamente necesare pe motive de sănătate publică – finalizat
Ministerul Sănătății elimină astfel blocaje birocratice pentru intrarea pe piață a unor medicamente autorizate în UE.
Creșterea calității actului medical și a siguranței pacientului prin măsuri care asigură profesionalizarea continuă. Crearea primului Program Național de Îmbunătățire a Calității Actului Medical prin care vor fi recompensate educațional și financiar echipele medicale care își îmbunătățesc rezultatele, precum și spitalele care implementează proiecte concrete de creștere a siguranței actului medical și a experienței pacientului.
Combaterea infecțiilor nosocomialePROGRES SEMNIFICATIV
LEGE nr. 3 din 8 ianuarie 2021 privind prevenirea, diagnosticarea și tratamentul infecțiilor asociate asistenței medicale din unitățile medicale și din centrele rezidențiale pentru persoanele adulte aflate în dificultate din România.
A fost actualizat Ordinul nr. 961/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curățarea, dezinfecția și sterilizarea în unitățile sanitare publice și private – pe circuitul intern de avizare, urmează aprobare și publicare în MOF.
Manageri de spitale angajați prin concursPROGRES SEMNIFICATIV
Au fost organizate concursuri pentru managerii de spitale pentru spitalele din subordinea MS: Concursuri – Ministerul Sănătății.
A fost aprobat Ordinul nr. 1.508/2021 privind aprobarea Normelor de organizare și desfășurare a concursului pentru ocuparea postului de manager general din cadrul serviciilor de ambulanță;
Transparentizarea cheltuielilor tuturor entităților publice de sănătate ÎN LUCRU
Protocolul este în curs de avizare – la Agenția pentru Digitalizarea României; obiectiv – publicarea pe site-ul data.gov a tuturor achizițiilor publice din sănătate.
Reorganizarea sistemului transfuzional din România ÎN LUCRU
Reorganizarea sistemului transfuzional din România MS desfășoară în prezent un proiect împreună cu Directorul General REFORM al Comisiei Europene care are ca scop analiza sistemului transfuzional din România și propunerea unui plan de măsuri pentru restructurarea sistemului.
Prin POS (2021 – 2027) MS a propus un buget de aproximativ 70 mil. Euro pentru punerea în aplicare a planului de restructurare a sistemului de transfuzii, inclusiv prin investiții în infrastructura medicală și în sisteme IT. Investițiile ce vor fi derulate vor avea în vedere preponderent strategia de restructurare elaborată în cadrul proiectului cu DG REFORM.
Constituirea unui Fond Național de Inovație în Sănătate prin care să fie stimulată dezvoltarea de soluții digitalizate și de telemedicină prin care să debirocratizăm practica medicală și să apropiem medicul de pacient.
Dezvoltarea și implementarea serviciilor e-health/telemedicinăÎN LUCRU
În plus față de obiectivele stabilite și de bugetul alocat în cadrul PNRR, investițiile în digitalizarea serviciilor de sănătate și a instituțiilor sanitare vor beneficia de un buget suplimentar prin POS, menit să completeze acțiunile prin PNRR. Prin POS este prevăzută și finanțarea unui Observator Național de Date în Sănătate, care va centraliza și va analiza datele medicale, și va furniza indicatori cheie ai sistemului național de sănătate, inclusiv indicatori cheie de raportare națională către UE, OMS. Forma de organizare a acestui observator este încă în analiză (pentru a se stabili dacă va fi organizat ca instituție distinctă sau ca un serviciu în cadrul MS sau a unei instituții în subordine).
Digitalizarea și integrarea sistemului, programările online și calendare personalizate de dispensarizareÎN LUCRU
În ceea ce privește digitalizarea și integrarea sistemului, programările online și calendare personalizate de dispensarizare, având in vedere ca sunt vizate dotarea a 5000 de cabinete/asocieri de medicale de familie (3000 prin PNRR și 2000 prin POS), în tipurile de echipamente eligibile vor fi incluse și echipamente IT/digitale, care să permită integrarea acestor cabinete la sistemele de telemedicină.
Educație ca la carte
Depolitizarea învățământului preuniversitar românesc și așezarea copilului în centrul sistemului. Desființarea inspectoratelor școlare și transformarea directorilor de școli în manageri performanți, aleși prin concurs.
Să poți alege școala la care merge copilul tău, din mai multe opțiuni bune. Deciziile în școlile publice să fie luate nu de minister și primărie, ci de consiliul de administrație al școlii. Regândirea materiilor și stabilirea unui curriculum național simplificat, completat de unul suplimentar ales de elev sau de școală. Un proces mai ușor de înființare și funcționare a grădinițelor, școlilor și liceelor private.
Debirocratizarea și flexibilizarea procesului de înființare și funcționare a grădinițelor, școlilor și liceelor private, dar și debirocratizarea ARACIPÎN LUCRU
Nu a fost acceptată în Programul de Guvernare, dar ARACIP este în prezent în proces de transformare la presiunea societății civile.
A început reformarea ARACIP și clarificarea standardelor și procedurilor de control al calității.
Au fost deja adoptate, prin hotărâri de guvern, noi standarde de calitate (standarde și standarde de referință), precum și o nouă metodologie de evaluare externă pentru învățământul preuniversitar.
Măsurile vizează atât simplificarea procesului de înființare și funcționare a unităților de învățământ publice dar și private, cât și debirocratizarea în sine a procesului de evaluare prestat de către ARACIP.
Curriculum: În lucru la nivel de liceu. Principiile organizării curriculare vor face obiectul noului pachet legislativ România Educată.
Regândirea materiilor și a încărcării acestora. Un curriculum național simplificat completat de un curriculum suplimentar la decizia elevului sau școliiÎN LUCRU
Programul de guvernare
”Creșterea autonomiei unităților de învățământ, atât în privința resursei umane, curriculumului la decizia elevului/școlii/comunității, cât și a managementului financiar, pe baza unor contracte de management cu indicatori măsurabili; ”
Planuri cadru: A fost constituită o comisie care a vizat revizuirea planurilor cadru pentru gimnaziu și de curând și – a început activitatea și comisia vizând stabilirea planurilor cadru pentru liceu. Procesul vizând modificarea planurilor cadru în gimnaziu a fost unul steril, inconsistent cu propriile cercetări produse chiar de Ministerul Educației. Nu au fost preluate propunerile partenerilor sociali, fapt care a trezit numeroase critici.
Fiecare părinte va putea alege școala cea mai bună pentru copilul său și va avea la dispoziție aceeași sumă pe care o poate diercționa către o școală publică sau privată pe care o alege BLOCAT
Nu a fost acceptată în Programul de Guvernare.
Creșterea calității învățământului prin reorganizarea programului elevilor. Astfel, în intervalul 8.00-17.00, elevii participă la orele de studiu dimineața, la prânz au parte de o masă caldă, iar după-amiază se pot implica în activități opționale (teme, activități sportive, cluburi de interes etc).
1. Realizat parțial. OUG pentru program în 150 de școli.
E nevoie de legiferare, inclusiv în domeniul regulilor de siguranță sanitară, și de alocare financiară adecvată (impactul bugetar anual al programului este calculat la aproape 4 miliarde de lei).
Cât privește normele de siguranță sanitară, acestea împiedică în acest moment distribuirea de masă caldă în sistem catering chiar în școlile în care este cea mai mare nevoie.
Lipsa de investiții face ca puține dintre aceste școli să se califice pentru a intra în programul de ”Masă caldă” pentru că nu dispun de spațiul și amenajarea necesară, conform Normelor de igienă.
USR PLUS a început demersurile de clarificare a acestor interpretări defectuoase ale normelor astfel încât hrana caldă să ajungă la copiii dezavantajați.
Organizarea și dezvoltarea a 8 Centre Regionale pentru Suport în Educație Online, care să ofere școlilor sprijin în desfășurarea orelor online; de la conectarea la internet de mare viteză și achiziția de echipamente până la formarea de competențe digitale pentru cadrele didactice.
Centrele ca atare nu au intrat în PG, dar funcțiile lor vor fi finanțate din fonduri europene.
Digitalizarea educației – prioritate pentru componenta România Educată din PNRR. Au fost integrate principiile de tranziție către conceptul de Smart Schools prin alocarea a peste 1,1 miliarde de euro pentru procese de digitalizare a educației, cu precădere în mediul preuniversitar.
Economia pe care țara o merită
Reducerea birocrației impuse de stat pentru întreprinderile românești. Continuăm procesul de debirocratizare prin analiza permanentă a poverii administrative pe mediul de afaceri și reducerea cerințelor inutile.
Dezvoltarea României prin investiții în industrii strategice la nivel european și în avantaje competitive la nivel local: tehnologie verde, digital, eco turism, industrii creative.
Reindustrializarea României și atragerea proactivă de investiții strategice în domeniile cheie ale viitorului și crearea unei rețele de huburi industriale și de inovare. ÎN LUCRU
Reforme și planificare pentru industriile viitorului sunt cuprinse în PNRR.
Măsura 2 – Garanția de portofoliu pentru Acțiune climatică (partener: FEI) – 200 milioane euro
Măsura 4 companii mari: Fond de Fonduri pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de
interes (partener: BEI) – 300 milioane euro
Investiția 3. Participarea României la proiectul european de interes major pentru localizarea în Europa a producției de semiconductori (consorțiu IPCEI) – 500 milioane euro
Creșterea competitivității și a performanței economice a fermierilor mici și mijlocii prin acces la: know-how, forme asociative și centre de colectare cu servicii integrate („food hubs”) și la canale de vânzare variate.
Sprijinirea formării de asociații agricole, pe modelul proiectelor pilor care funcționează în practică ÎN LUCRU
Programul de guvernare
Inclusă în capitolul Agricultură, preluare ca atare a angajamentului, cu o finanțare de 60 milioane euro din Programul Național Strategic.
Se află în lucru viitorul Plan Național Strategic (care înlocuiește actualul Program de Dezvoltare Rurală). Am făcut demersurile oficiale cerând Ministerului Agriculturii ca aceste linii de finanțare să se regăsească în program.
Toate partidele vechi au făcut declarații fulminante despre fermierul român. Dar nici unul nu s-a ocupat să îndrepte o aberație legală: fermierul român nu are voie legal să vândă direct consumatorilor. Ba chiar am avut fonduri europene pentru a facilita legătura directă între fermier și consumator (lanțul scurt). Pe de o parte statul dă bani, pe de altă parte statul interzice.
Abia acum, Ministerul Economiei condus de USR PLUS rezolvă problema. Proiectul de OUG privind modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață legalizează lanțul scurt producător – consumator.
Facilitarea accesului la informații si la finanțare pentru antreprenori, oportunități în funcție de stadiul afacerii și diversificarea surselor de finanțare.
Programul de guvernare
Principiile din angajamentul USR PLUS privind finanțarea antreprenoriatului se regăsesc în programul de guvernare (pag. 24-25).
Programele USR PLUS și PNL prevedeau amândouă înființarea Băncii Naționale de Dezvoltare, dar cu detalii diferite de implementare (reunind toate instituțiile actuale – așa era în varianta noastră). În discuția de arbitrare a diferendelor pe programul de guvernare (nivel de lideri de partid) s-a decis să mergem pe BND și Fond de Investiții separate, pentru a fi un proces rapid de organizare, cu reunirea ulterioară.
Prin PNRR se finanțează cheltuieli operaționale de înființare, sistem IT și pregătire a personalului. Decizia privind preluarea sau nu a unor instituții existente nu este detaliată în PNRR.
Potrivit PNRR, BND trebuie să parcurgă toții pașii necesari pentru acreditare internă (BNR) și europeană (pentru a putea opera instrumente financiare din fonduri europene este nevoie de acreditare din partea Comisiei Europene) până la finalizarea PNRR.
Revigorarea Institutului Ana Aslan și crearea unei rețele naționale la standarde europene pentru asistență medicală geriatrică, cercetare și gerontologie socială, îngrijire geriatrică și paliativă.
Programul de guvernare
Dezvoltarea unei rețele naționale de geriatrie care să potențeze cercetarea-inovarea și competențele necesare pentru îngrijirea seniorilor (pag. 42).
Demararea proiectului strategic de exploatare a gazelor naturale din Marea Neagră și folosirea veniturilor obținute pentru a investi prin fondurile de pensii administrate privat, în beneficiul românilor (pensia privată obligatorie).
Regândirea Legii offshore astfel încât să stimuleze investițiile în exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră în beneficiul tuturor românilor BLOCAT
Programul de guvernare
Redevențele din exploatarea gazelor din Marea Neagră vor fi folosite astfel: – O treime pentru tranziția verde (cofinantare pentru proiectele europene) – O treime pentru extinderea rețelelor de gaze naturale – O treime pentru echilibrarea sistemului de pensii (pag. 64).
În PG avem inclus și:
Modificarea și completarea Legii offshore nr.256/2018 în vederea demarării proiectului strategic de exploatare a gazelor din Marea Neagră.
USR PLUS a numit Președintele ACROPO (Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere la Marea Neagră), o expertă din diaspora cu experiență în operațiuni petroliere, care a revenit în țară cu această ocazie.
ACROPO a supervizat și autorizat toate lucrările la primul proiect și a elaborat documentația pentru procedura de extracție.
Legea offshore întârzie să fie trimisă de către Ministerul Energiei. Este una dintre restanțele guvernului.
Facilitarea reîntoarcerii în țară a românilor care își doresc să revină. Programe de asistență clar țintite pentru informare, întoarcere, acomodare și încurajarea antreprenoriatului în țară.
Nu putem raporta progres pe acest subiect.
Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, unde am numit Secretar de Stat, nu are încă personalitate juridică, așteptând după o reorganizare care nu se mai termină. Am demarat diverse activități cu anumite organizații din societatea civilă și cu reprezentanți ai Diasporei.
Reducere impozitării muncii prin scutirea de taxe și impozite a 2.230 de lei din salariul brut (echivalentul salariului minim pe economie). Aplicarea taxelor și impozitelor să se facă doar pe suma care depășeste salariul minim pe economie.
Programul de guvernare
Elaborarea unui studiu de impact în 2021 privind posibile facilități fiscale în vederea reformării impozitării muncii, inclusiv reducerea contribuțiilor și impozitelor pe echivalentul salariului minim, și începând cu anul 2022 pilotarea pentru doi ani pe un sector al economiei cel mai bine plasat în urma studiului de impact. Decizia privind prelungirea și/sau generalizarea măsurii se va lua în funcție de rezultatele înregistrate în urma pilotării la doi ani de la intrarea în vigoare, în condițiile unui deficit sub 3%, sau doi ani de creștere economică peste potențial (pag. 6).
Și natură, și infrastructură
O nouă abordare în implementarea marilor proiecte de infrastructură cu: finanțare adecvată, un calcul realist al costurilor, restructurarea companiei naționale de autostrăzi, angajarea de profesioniști și stabilirea unor priorități clare.
Finanțare adecvată a infrastructurii de transport. Reformă structurală. Profesionalism în gestionare. Priorități stabile. Conectarea provinciilor istorice PROGRES SEMNIFICATIV
Am promis să organizăm un șantier bugetar stabil pe termen lung pentru nevoile infrastructurii din România. Am pus bazele prin alocarea semnificativă pentru rutier din PNRR – pentru care am muncit enorm și e asigurată (3,1 miliarde euro pentru rutier / 7,6 miliarde total transporturi). Din Programul Operațional Transport (2021 – 2027) vin alte 9 miliarde. Nu e destul. Echipa profesionistă de la Ministerul Transporturilor a lansat și deblocat proiecte, rezolvăm problema ”tradițională” a României: lipsa de proiecte. Intrăm în etapa în care avem proiecte dar avem deficit de finanțare. Trebuie să asigurăm și din bugetul național o alocare multianuală, stabilă pentru autostrăzi și căi ferate.
Pe lângă construcția de linii noi, prin PNRR e prima dată (și ne-am luptat pentru asta) când putem folosi fonduri europene în lucrări pe liniile din afara infrastructurii principale – am inclus un program amplu de intervenții de tip reînnoiri și electrificări de aprox. 1 mld euro, care va îmbunătăți viteza și calitatea infrastructurii pe aprox. 2500 km de cale ferată, într-un timp mai scurt decât cel alocat modernizărilor (care vor continua în paralel pentru 315 km de cale ferată).
Reducerea cantităților de ambalaje care în loc să fie reciclate ajung să polueze mediul, prin introducerea unui sistem național de returnare voluntară a ambalajelor: lăsăm garanție, ducem ambalajele înapoi și recuperăm garanția. Un parteneriat real și reciproc avantajos între stat și cetățeni.
Implementarea extinsă în România a sistemului de garanție pentru ambalaje, prin care stimulăm populația să nu arunce ambalaje reciclabile, ci să le predea la centre speciale, recuperând garanțiaBLOCAT
Programul de guvernare
1. Includerea în HG-ul de înființare a regulilor de autorizare pentru administratorul de sistem.
2. Negocierea cu producătorii pentru a introduce treptat obligațiile de reciclare (în locul unui procent fix introdus odată, o ridicare treptată a procentelor).
3. Posibilitatea extinderii ulterioare a tipurilor de ambalaje colectate spre toate ambalajele primare de plastic și sticlă (ex: și borcane și flacoane de șampon și a altor categorii de ambalaje atipice) în funcție de evoluția sistemului (pag. 70-71).
Creșterea treptată a capacității de împădurire prin atragerea de fonduri europene, fonduri private și alocări bugetare. Atingerea unui ritm de împădurire anual care să facă posibilă acoperirea cu păduri a aproximativ 40% din suprafața terestră a României, până în 2050.
Înființarea unei Direcții de Investigare a Infracțiunilor de Mediu, instituție autonomă, organizată pe modelul DNA și DIICOT.
Fond special pentru împădurire. Crearea cadrului legal pentru utilizarea fondului. Împăduriri a peste 450 000 de hectareÎN LUCRU
Programul de guvernare
Angajamentul se regăsește în Programul de Guvernare (pag. 68 – 69).
Prin PNRR am creat cel mai mare fond de plantare a pădurilor noi, dintre toate planurile europene de redresare.
Cadrul de reglementare este superior celui din angajament (HG). În urma discuțiilor cu Comisia Europeană și Ministerul Mediului vom avea o revizuire a Codului Silvic și a legislației forestiere secundare.
Înființare unei Direcții de Investigare a Infracțiunilor de Mediu – instituție cu independeță financiară și autonimie structurală care să preia competența soluționării tuturor infracțiunilor de mediu prevăzute în Codul Penal și în legislația specifică fiecărui domeniu cu impact asupra mediuluiÎN LUCRU
Programul de guvernare
Pentru obținerea unor rezultate mai bune pe linia luptei împotriva infracționalității de mediu, în special a tăierilor ilegale de păduri, avem în vedere fie înființarea unei structuri specializate în cadrul Parchetului General care să investigheze acest tip de infracțiuni, fie crearea unor structuri specializate în cadrul parchetelor (pag.230).
Ministerul Justiției a organizat un grup de lucru cu Ministerul Mediului, cu Parchetul General, DNA și DIICOT, precum și instituțiile de mediu de profil în care elaborează un proiect de lege de combatere a infracționalității de mediu. Grupul de lucru vizează atât corectarea legislației de mediu în ceea ce privește aceste infracțiuni cât și stabilirea competenței DNA, ca structura de specialitate, în vederea obținerii unor rezultate mai bune în acest domeniu. Proiectul de lege se estimează a fi finalizat în luna octombrie 2021.
Lupta cu sărăcia
Programele naționale ”Fiecare copil la grădiniță” și ”Școală pentru toți”PROGRES SEMNIFICATIV
Creșterea numărului de copii din medii sărace care merg la grădiniță, prin dezvoltarea și extinderea programului „Fiecare Copil în Grădiniță”. Reducerea abandonului școlar prin extinderea programului „Școală pentru Toți”, de la 500 la 1.200 școli vulnerabile.
Elaborarea normelor de implementare pentru legea „Fiecare copil la grădiniță”. Pachetul de intervenții „Școală pentru toți”PROGRES SEMNIFICATIV
Schemă de granturi pentru școli (1600 de școli, mai multe decât în estimarea din angajament – 1200), care pot alege dintr-un meniu de măsuri pe cele potrivite pentru situația locală, astfel încât copiii cu probleme să fie menținuți la școală + burse punte pentru elevii din medii rurale și defavorizate pentru a trece de la gimnaziu la liceu.
Implementarea de proiecte și programe finanțate cu fonduri europene, care să asigure accesul tuturor românilor la energie.
Redefinirea noțiunii de „consumator vulnerabil” de o manieră integrantă și introducerea celei de „sărăcie energetică” în așa fel încât acestea să reflecte complexitatea acestor situații ÎN LUCRU
Legea privind „consumator vulnerabil” a fost adoptată și promulgată.
Crearea unui cadru legal simplificat în domeniul serviciilor, prin acordarea unei forme simplificate de plată (vouchere) pentru lucrătorii sezonieri, zilieri, personalul de menaj și îngrijire. Aceste categorii vor dobândi beneficii sociale (pensie, asigurare de sănătate) și în acelasi timp se va lărgi baza de colectare a contribuțiilor și impozitelor.
Programul de guvernare
Introducerea unui sistem de plată sub forma unor vouchere ca sistem de plată pentru muncă, nonbirocratic, pentru zilieri și lucrători casnici, precum și pentru îngrijirea la domiciliu și bone (pag. 155).
Una dintre reformele sociale din PNRR este introducerea acestei forme flexibile de muncă fiscalizată.
Va fi elaborată și adoptată legislația necesară, iar sistemul își propune să asigure plata a 60.000 de prestatori din sectoarele serviciilor prestate la domiciliu derulate de persoane fizice.
Pentru a oferi infrastructura necesară evidenței prestatorilor casnici este necesară implementarea unei platforme digitale care să faciliteze și automatizeze procesele de calcul a contribuțiilor sociale obligatorii și a impozitului pe venit, precum și cele de înregistrare a prestatorilor casnici și a beneficiarilor.
Investițiile cu platforma digitală și emiterea tichetelor sunt de 3,8 milioane euro.
Introducerea contractelor de muncă multi-flexibile, care permit angajatorilor și angajaților să decidă individual condițiile în care un angajat își desfășoară activitatea. Soluții precum munca de la distanță (telemuncă), adaptarea programului de lucru de 8 ore, comprimarea săptămânii de muncă, măsurarea rezultatelor cu indicatori de obiectiv și nu normare pe ore, job-sharing, alegerea zilelor libere, beneficii flexibile.
Modificarea Codului Muncii prin introducerea contractelor individuale de muncă multi-flexibile, opționale pentru angajatori ÎN LUCRU
Programul de guvernare
Introducerea și încurajarea formelor flexibile de muncă pentru a preveni evaziunea fiscală (pag.157).
Proiect de lege de modificare a Codului Muncii inițiat de deputații USR la sfârșitul legislaturii trecute cu privire la reglementarea formelor alternative de flexibilitate în muncă, ce vor permite salariaților să realizeze un echilibru mai bun între viața de familie/personală și locul de muncă.
Formele alternative de flexi-muncă propuse în proiectul de lege sunt: banca orelor de muncă, săptămâna de lucru comprimată, regim în munca de gardă ”on call”, munca în regim de permanență, partajarea locului de muncă, anul de lucru comprimat, partajarea programului de muncă și concediul fără plată prin acordul părților. Proiectul de lege va fi reluat în sesiunea parlamentară următoare la Comisia de muncă.
Implementarea legii Venitului Minim de Incluziune care stimulează căutarea locurilor de muncă pentru că persoanele care primesc asistență socială nu mai trebuie să aleagă între un loc de muncă și păstrarea ajutorului social.
Venitul minim de incluziune ÎN LUCRU
Programul de guvernare
Vom aplica legea privitoare la Venitul Minim de Incluziune în formula următoare: demararea imediată a sistemului informatic necesar de către Ministerul Muncii; dacă va fi posibilă finanțarea acestei reforme din PNRR, aceasta va fi implementată începând cu al doilea semestru al anului 2021. Dacă nu, se va începe implementarea în ianuarie 2022 dacă condițiile macroeconomice vor permite (pag. 154).
Implementarea venitului minim de incluziune (VMI) este inclusă în PNRR Reforma implementării VMI va viza: (1) stimularea ocupării prin includerea pe piața muncii, în special în rândul membrilor familiilor cu venituri mici, prin introducerea unei formule de beneficii care oferă praguri de venit implicite mai ridicate pentru cei care lucrează și (2) continuarea reformei beneficiilor de asistență socială bazate pe testarea mijloacelor, cu finanțare din bugetul de stat, pentru a asigura un sistem integrat și sprijin mai bine direcționat pentru cele mai vulnerabile categorii de beneficiari.
Crearea unui sistem integrat de servicii pentru: oamenii care care doresc să se implice în activități cu impact în comunitate, organizații care lucrează cu aceștia și comunitățile beneficiare. Inițiativă a Corpul Român de Solidaritate și Cooperare (CRESC).
Sistem de granturi pentru implicarea tinerilor în comunitate, mai ales în proiectele cu caracter social
În forma inițială a PNRR, componenta Tineret Sport prevedea un sistem de granturi și crearea unei infrastructuri a mișcării de tineret și sport. Din păcate a fost una dintre componentele unde a existat opoziție din partea Comisiei Europene, care a argumentat că nefiind un domeniu strategic nu ar trebui finanțat din acest instrument european. În prezent MIPE a comunicat Comisiei că dorim finanțarea activităților de tineret și sport din Programul Operațional Ocupare Educație (POEO 2021 – 2027). Am convenit să pregătim argumentația necesară și să avem un dialog separat pe subiect chiar înainte de trimiterea unei noi forme a POEO la Comisie (prevăzută pentru toamnă). Un Concept Paper dedicat este pregătit de MIPE.
Calitate a vieții
Asigurarea accesului tuturor românilor la internet de mare viteză și alfabetizare digitală, nevoi devenite esențiale în orice aspect al vieții, inclusiv sănatate, educație și muncă.
Primul pas este acoperirea întregului teritoriu național cu internet de bandă largă, pas pe care îl facem prin PNRR.
Intervenția publică privind acoperirea cu servicii de bandă largă a zonelor albe se va adresa zonelor în care lipsesc infrastructurile fizice suport necesare rețelelor de comunicații electronice în banda largă și vizează acoperirea cu servicii de acces la internet de mare viteză a aproximativ 790 de localități (sate, inclusiv zonele locuite defavorizate precum cartierele mărginașe urbane sau rurale neacoperite de servicii de date sau așezările informale) în care, conform datelor ANCOM, piața nu poate livra astfel de servicii prin forțe proprii, în limita a 80 milioane de Euro, la nivel național. Din perspectiva implementării Pilonului european al drepturilor sociale, această investiție urmărește să contribuie la îmbunătățirea situației privind dimensiunea „conectivitate” a indicelui economiei și societății digitale în conformitate cu Tabloul de bord social revizuit.
Ajutor de stat pentru operatorii culturali din sectorul independent-privat, în condițiile suspendării activității acestora pe termen nedefinit. Sprijin pentru relansarea producției culturale în condițiile revenirii treptate a publicului la evenimentele cu prezență fizică.
Educație pentru și prin sport prin creșterea rolului formativ – educațional al sportului în școală. Regândirea orelor de educație fizică și încurajarea competițiilor școlare.
Propunere inițiată de grupul USR PLUS de modificare a art. 6 alin. (9) din Legea nr. 69/2000 a Educației fizice și sportului.
Propunerea legislativă va fi adoptată în următoarea sesiune parlamentară. În paralel, ca model de bună practică, primăriile USRPLUS au deschis curțile școlilor pentru activități sportive în afara orarului.
Sprijin financiar pentru cei care cumpară case părăsite la țară pentru a le restaura și pune in valoare, fie pentru locuit, fie pentru a le introduce în circuitul turistic, mai ales în zone rurale recunoscute pentru tradiția arhitecturală specifică.
Linia de finanțare din fonduri europene pentru punerea în valoare a arhitecturii tradiționale și revigorarea meseriilor tradiționale legate de construcția de case ÎN LUCRU
Reabilitarea a 150 de case tradiționale din toată România și a infrastructurii specifice. Restaurarea fiecărei case tradiționale în paralel cu training-ul meșterilor locali, inclusiv refacerea peisagistică a zonei. Programul va fi implementat de Muzeele satului din regiune și organizațiile neguvernamentale specializate în domeniu, în toată țara.
Crearea unui Fond pentru Democrație în Republica Moldova care să sprijine dezvoltarea societății civile și a presei libere.
Crearea unui Fond pentru democrație în Republica MoldovaBLOCAT
Programul de guvernare
Fond de Democratizare și Dezvoltare Sustenabilă pentru Republica Moldova, cu o alocare financiară adecvată, în cadrul bugetului Agenției de Cooperare Internațională pentru Dezvoltare (RoAid) (pag. 257).
Ministerul de Externe nu a făcut demersurile necesare. Motivul invocat la cererile noastre este acela că mandatul actualului director (Cătălina Harnagea, un personaj dubios promovat de ALDE acolo, acuzat de fraude, aflat în conflict cu conducerea ministerului) RoAid expiră în decembrie, va fi înlocuit și vor demara ulterior.