Centura Sud Florești: Ce ni s-a promis și cu ce ne-am ales

Centura Sud Florești: Ce ni s-a promis și cu ce ne-am ales

Centura Sud Florești este unul dintre proiectele de infrastructură vitale pentru funcționarea Floreștiului, a zonei metropolitane Cluj și a viitorului Spital Regional de Urgență Cluj. Reducerea traficului pe DN1, introducerea unei benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun pe DN1, viitorul spital regional și multe alte beneficii sunt blocate fără acest proiect.

Centura Sud Florești are trei tronsoane. Primul tronson trebuia să înceapă din drumul Sfântul Ion din Cluj, să treacă pe lângă viitorul spital regional și să se intersecteze cu strada Tăuți, printr-un sens giratoriu. Tronsonul doi ar trebui să lege strada Tăuți cu strada Eroilor, iar tronsonul trei ar trebui să continue de pe strada Eroilor pana la drumul DN1, undeva în apropiere de sensul giratoriu de la Luna de Sus.

Pentru primul tronson au fost nenumărate promisiuni de finalizare înaintate de Șulea. Cea mai veche datează din 2015. Cu toții ne aducem aminte ce s-a întâmplat în 2016, chiar înainte de alegerile locale. Semne cu „Drum în lucru” instalate, buldozere și promisiunile domnului Șulea că în 6 luni este gata Centura Sud Florești, tronson 1. O mare minciună spusă ca să mai prindă un mandat. Acum, absolut pur întâmplător chiar înainte de alegeri, pentru că nu a livrat nimic pe frontul centurii, a trebuit să miște ceva, să vină cu orice, că poate, poate mai prinde un mandat. Doar că ce s-a făcut acolo nu este deloc ceea ce s-a promis. Este doar o spoială, un lucru făcut în grabă, o lucrare care, cel mai probabil, va trebui refăcută în anii următori fix pe cheltuiala noastră.

Am zis că nu a făcut nimic legat de Centura Sud Florești? Rectific! A dat autorizație pentru construirea unui bloc exact pe traseul centurii, ca să fie sigur că o să-l ținem minte cu toții după ce va pleca – și va pleca la aceste alegeri locale (în funcție de evoluţia pandemiei, rămâne să vedem dacă o să fie la toamnă sau mai încolo).

Să  luăm pe rând problemele acestei spoieli și să vedem care sunt neajunsurile:

  1. Fundația drumului. Când faci un drum pe care circulă multe mașini trebuie să-i faci fundație solidă, iar straturile de asfalt (minim 3 straturi) să aibă o grosime adecvată și o compoziție bună, astfel încât să țină și să nu se deterioreze după o scurtă perioadă de timp. Proiectul inițial așa a și fost gândit, doar că acum s-a executat altceva. S-a dat rapid cu o enzimă direct pe terenul natural. Cei care locuiesc pe acolo, o știu bine, au înghițit-o suficient ca să nu o uite. După care un strat subțire de balast (5-8 cm) și peste, niște asfalt tras rapid, că vin alegerile.
  2. Lățimea drumului trebuia să fie de 7m. Cu indulgență, lățimea ajunge la 6m, așa cum se poate vedea în poză (ruleta de 5m).
  3. Introducerea unui linii de transport pe acest drum, cu mijloacele actuale de transport, este imposibilă. Un autobuz mic CTP, cu lungime de 12m, se blochează în intersectii.
  4. Drumul s-a scurtat. Trebuia să ajungă până în Cluj-Napoca, pe drumul Sfântul Ion. Nici inițial nu era un drum tare lung; sub 3 km. Acum e și mai scurt, și nu mai ajunge în Cluj. Drumul descarcă în DN1, așa că o să se mute o parte din traficul interior al Floreștiului la intrarea în Cluj.
  5. Posibilitatea introducerii unei linii dedicate pentru transportul în comun pe Avram Iancu este strict dependentă de o alternativă pentru autoturisme. În varianta inițială ar fi reprezentat acea alternativă, dar din păcate ce s-a executat acum blochează pur și simplu această posibilitate.
  6. Cei de pe strada Răzoare mai aveți încă de tras. După ce ați înghițit suficientă enzimă, acum va trebui să suportați traficul care o sa fie deviat de pe DN1. Varianta inițială a centurii trebuia să treacă prin spatele centrului comercial, pe lângă blocurile de pe strada Răzoare. De ce să le faci un bine plătitorilor de taxe de pe Răzoare, mai bine le aduci praf și trafic pe stradă. Nu-i așa, domnule #încăprimarul Șulea?
  7. Centura Sud Florești este o arteră esențială pentru funcționarea în bune condiții a Spitalului Regional de Urgență Cluj. Studiul de trafic făcut pentru spitalul regional în 2019 relevă faptul că centura este unul dintre drumurile prin care se va putea ajunge la spital! Riscăm să blocăm cu totul acest proiect de importanță majoră pentru județ și pentru Transilvania. Așa cum se arată în acest studiu, fără Centura Sud Florești, pur și simplu traficul o sa fie blocat dimineața și după-amiaza în dreptul spitalului – efectiv nu se va putea ajunge la el în aceste perioade.
  8. Sensurile giratorii, lipsesc cu desăvârșire, iar asta înseamnă intersecții neoptimizate, în care traficul nu funcționează fluid și risc de accidente mai mare.
  9. Podul de la intrarea pe strada Crizantemelor este îngust și nu pot să treacă două mașini în paralel. Traficul va fi gâtuit în acel punct. O altă problemă semnalată este faptul ca podul are semne de degradare, prezintă fisuri. Cel mai probabil podul nu a fost proiectat pentru un trafic intens și nici pentru circulația autobuzelor.
  10. Proiectul inițial mai prevedea trotuare, iluminat public și pistă de biciclete cu dublu sens – lucruri de bun simț în orice comunitate care are pretenții să trăiască după standarde europene. Nu și pentru domnul #încăprimarul Șulea care zice că suntem la țară și trebuie să ne obișnuim. Dacă nu ne place, ne încurajează să ne mutăm. Ei bine, a venit momentul să plecați dumneavoastră!

Cel mai probabil drumul va trebui refăcut în următorii ani la standardele cerute în proiectul inițial, cu costuri mai mari și blocarea circulației. Proiectul este gata din 2014. Are finanțare din 2015. Promisiuni de finalizare, vorba poetului, fără număr, fără număr. De finalizarea tronsoanelor 2 și 3 nici nu mai vorbesc. Dacă ar fi după #încăprimarul Șulea, probabil ar mai avea nevoie de încă 3-4 mandate să motroșească ceva pe ele. Nu ne permitem așa ceva!

Pandemia de coronavirus va trece (sper din tot sufletul să fie cât mai puține victime), cel mai probabil o să vină o criză economică destul de severă, o să fie bani mai puțini, așa că avem nevoie de un Primar competent, cu viziune, corect, îndreptat spre nevoile noastre. Un primar care să cheltuie fiecare ban cu cap, nu să împrăștie banii pe la diferite firme care căpușează Primăria și unul care să atragă fonduri europene pentru dezvoltarea Floreștiului.


Sergiu-Leuce-Candidat-primarie-USR-Floresti-smallSergiu Leuce este inginer în construcții, absolvent al Universității Tehnice din Cluj-Napoca. Practicant de 10 ani în acest domeniu, la aceeași companie, unde este conduce echipa de proiectare a dezvoltat multe proiecte – le puteți vedea aici.

Este interesat de tehnologie și de îmbunătățirea calității vieții pe care o aduce aceasta. Îndreptat spre dezvoltare, crede într-o îmbunătățire continuă a omului prin educație.

S-a înscris în politică și candidează la primăria Florești din partea USR1 deoarece crede că doar noi românii, prin implicarea proprie, putem schimba România de astăzi în România de mâine, în România pe care ne-o dorim. Politica românească are nevoie de mai mulți profesioniști, oameni corecți, onești și Sergiu este fi unul dintre ei.

1 Sergiu Leuce este candidatul USR în cadrul Alianței USR PLUS; în prezent se desfășoară negocieri pentru stabilirea candidatului final al alianței.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>