Senatorul Mihai Goțiu (USR Cluj) reclamă, printr-o postare pe contul său de Facebook, manevrele prin care unii primari de orașe încearcă să cumpere bunăvoința presei locale, prin achiziționarea de spații de publicitate de către companii, regii ori societăți aflate în subordinea primăriilor. În postarea de azi, miercuri, 22 aprilie, parlamentarul clujean prezintă cazul de la Turda. Mai jos, este textul postat de Mihai Goțiu:

Într-un moment în care societatea civilă se mobilizează să strângă fonduri pentru susținerea spitalelor, a medicilor ori a persoanelor vulnerabile în lupta cu epidemia de COVID-19 și efectele negative ale acesteia, compania publică de apă, controlată de primarul din Turda, Cristian Matei, și de ginerele acestuia, Bogdan Bobic, a achiziționat publicitate de zeci de mii de euro în presa locală.

Compania de Apă Arieș (CAA) și-a cumpărat publicitate, în ziarele locale din Turda și Cluj, în valoare de 130.000 de lei (27.000 de euro). Conform SEAP, contractele au fost încheiate, săptămâna trecută, prin încredințare directă. CAA este condusă de Ionuț Bogdan Bobic, ginerele primarului din Turda, Cristian Matei, cel care l-a și promovat în funcție. CAA este în subordinea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Apa Văii Arieș, formată din municipiile Turda și Câmpia Turzii și 11 comune. Președintele ADI Apa Văii Arieș este socrul directorului CAA, același primar din Turda Cristian Matei. Matei a fost ales primar, în 2016, din partea PSD, dar la sfârșitul anului trecut a fost transferat de PNL. Din ”pachetul de transfer” la PNL a făcut parte și ginerele său, fost vice-președinte al organizației locale a PSD.

Este un mod cât se poate de pervers de a cumpăra bunăvoința presei într-un an electoral, direcționând bani publici către diferite ziare, mai cunoscute ori obscure. Și ar fi fost imoral și dacă nu ne-am fi aflat în mijlocul epidemiei de coronavirus, când fiecare leu aruncat pe geam poate însemna moarte ori suferință pentru mulți din jurul nostru.

Compania de Apă Arieș nu are vreun motiv să-și facă publicitate, nu are vreun competitor pe piață, nu vinde apă, ci oferă un serviciu public. Eventualele anunțuri de interes public pe care trebuie să le facă nu se ridică, nici pe departe, la asemenea sume.

Am lucrat peste două decenii în presă, înainte de a intra în politică, și nu este pentru prima dată când am văzut astfel de practici prin care banii publici au fost direcționați pentru promovarea mascată a unor politicieni. ”Generozitatea” largă a lui ginerică o vom regăsi în acest an sub forma de articole favorabile pentru tata-socru și, evident, a unor articole de denigrare a competitorilor politici. În timpul crizei precedente, în 2009, Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj, a intenționat să ofere 1 milion de lei (aproximativ 250.000 de euro, la acea dată), sub pretextul achiziției de publicitate pentru instituțiile deconcentrate din subordine. Atunci, împreună cu foștii colegi din conducerea Asociației Profesioniștilor din Presă Cluj (APPC), am reușit să blocăm direcționarea discreționară de fonduri publice, chiar dacă ne-am fi numărat printre beneficiarii sumelor promise de Tișe.

Știu cât le e de greu jurnaliștilor onești într-o asemenea perioadă, pentru că am trăit pe propria piele, ca jurnalist, fosta criză. Dar sper și cred că vor înțelege că asemenea cadouri sunt mai toxice și mai letale decât coronavirusul. Că de boală există șanse să scapi, dar coloana vertebrală nu ți-o mai îndreaptă cineva, vreodată.

Conform SEAP, pe 17 aprilie 2020, CAA a direcționat, prin achiziție directă, 133.557 de lei, prin nouă contracte. Cel mai mare contract, în valoare de 27.605 lei, s-a dus la Geflo Media SRL – botezată după numele proprietarului Gelu Florea, care editează site-ul TurdaNews. Trei contracte au ajuns la Monitorul de Cluj, prin trei firme diferite – SFG Press (20.700 lei), Monitorul Events (26.258 lei) și Monitorul de Cluj (6.000 lei). Toda Press (editor Ziarul 21) a primit 15.530 lei, Intpozitiv Publicity (inTurda) – 12.084 lei, SC Portaglia SRL (TurdaInfo) – 8.270 lei, BlackBelt Marketing SRL (Refleqtmedia) – 8.108 lei și Casa de Editură Napoca (Făclia de Cluj) – 6.000 lei.

Atâta timp cât presa locală trăiește în proporție covârșitoare din banii instituțiilor și companiilor cu capital public, este greu de crezut că poate respecta principiul deontologic al obiectivității. Pe de altă parte, în plină pandemie, cu spitale văduvite de echipamente de protecție, să aloci asemenea sume către presă este o dovadă de lipsă de responsabilitate” – Ciprian Rigman, președintele USR Turda.

Trebuie să încheiem cu cumetriile astea care seacă bugetul public, cu gineri și nurori promovați și promovate în diferite instituții publice, de unde își întorc serviciile către tatăl primar, cheltuind resursele cetățenilor cu iresponsabilitate. Am intrat în politică pentru a schimba sistemul acesta clientelar și, la Turda, am format o echipă cu care sunt sigur că vom reuși deparazitarea instituțiilor publice” – Andrei Suciu, candidatul desemnat al Alianței USR-PLUS la Primăria Turda.