Diferența între teorie și practică, sau cum să construiești, din vorbe, un drum de patru ori mai ieftin și în jumătate din timp

Diferența între teorie și practică, sau cum să construiești, din vorbe, un drum de patru ori mai ieftin și în jumătate din timp

Adriana Cristian, candidat USR PLUS la Consiliul Local Cluj Napoca:

“Fără evaluări corecte, proceduri bine făcute și transparență nu avem cum să fim mai buni și mai eficienți astfel încât să recuperăm din decalajul față de țările din Vest”

 

  1. Teoria

Primarul Emil Boc a spus în repetate rânduri că centură metropolitană a Clujului ar urmă să fie terminată în actualul exercițiu al Comisiei Europene, ceea ce înseamnă până în 2023. „Există șanse că până în 31 decembrie 2023, ultima zi când se pot cheltui bani europeni din actualul exercițiu financiar, să fie gata centură metropolitană, totul depinzând de Guvernul României, de Ministerul Transporturilor și CNAIR, că titulari de contract în raport cu Uniunea Europeană”, a spus Boc. Tot el spunea, în decembrie 2017, conform Ziarul Financiar: “Centură metropolitană de sud va avea o lungime de 38 de km şi o alocare financiară de 150 de milioane de euro.”

  1. Practică

Ei bine, pe site-ul Primăriei tocmai a fost publicat memoriul de prezentare al proiectului, memoriu elaborat de societatea angajată de către primărie în scopul obținerii primelor avize, mai precis a autorizației de mediu.

Privind durata lucrărilor, acest memoriu estimează, pe scurt, două lucruri: că lucrările vor începe în 2022 și că vor dura 3 ani și jumătate (într-o viziune optimistă, desigur). Sintetizând, socoteala EPMC Consulting, societate angajată de primăria Cluj Napoca, contrazice flagrant socoteala domnului primar Emil Boc. Începând din 1 ianuarie 2022, în cel mai optimist scenariu, nu există absolut nicio posibilitate să se încheie lucrări de 3 ani și jumătate în 2 ani, nu doar în România, și așa bătută de soarta când e vorba de respectarea unor termene și condiții, ci nicăieri în lume.

Privind valoarea lucrărilor, memoriul ne spune: Valoarea aproximativă a investiției este de 480,382 milioane de euro pentru Centură Metropolitană TR 35 și 180,737 milioane euro pentru drumurile de legătură care aparțin de CNAIR, deci un total de peste 660 milioane de Euro, mai mult decât de patru ori suma despre care vorbea domnul Emil Boc în 2017.

 Cele de mai sus nu reprezintă vreun atac la adresa edilului clujean, ci reprezintă un studiu de caz definitoriu pentru modul în care merg lucrurile în întreagă țară, când managementul de proiect nu este suficient înțeles. Comunicarea unor termene și costuri nerealiste fără o analiză, probabil pentru PR, este printre cele mai nocive greșeli de management care se pot face. E important să avem o planificare realistă în loc să pornim cu așteptări exagerate și practic să eșuăm înainte de a începe efectiv lucrul. Proiectele trebuie urmărite de la promisiune până la implementare transparent, indicând deviațiile de timp și cost și măsurile luate pentru eventualele corecții, incluzând mentenanța.

 În 15 ani de activitate în mediul privat am înțeles că managementul eficient e acela în care le oferi oamenilor acces la informații și apoi ai încredere că, folosind aceste informații, ei vor găși cele mai bune soluții pentru problemele zilei. Sunt manager de proiect și al schimbării într-una din cele mai mari companii de IT din Cluj-Napoca și, chiar dacă am văzut ce poate face un om inspirat, m-a uimit mereu mai mult ce poate face o echipă de profesioniști.

În programul nostru, ne asumăm să promovăm un model de administrație locală ce funcționează în scopul rezolvării problemelor cetățeanului, implementând un sistem eficient, transparent și digital de gestiune și monitorizare a proiectelor derulate de administrația publică care să includă: grupul de impact, locația geografică, sursele de finanțare, costul real și costul stadiului de implementare. De asemenea, ne asumăm să asigurăm transparență 100% a cheltuielilor primăriei prin prezentarea cheltuirii banilor publici pe o platformă de transparență bugetară ușor de înțeles, pe modelul celei deja elaborate și folosite la București (bucurești.openbudget.ro / transparență.usr.ro).  Fără evaluări corecte, proceduri bine făcute și transparență nu avem cum să fim mai buni și mai eficienți astfel încât să recuperăm din decalajul față de țările din Vest.

 Pentru a realiza acest lucru, vă promitem, ca echipă USR PLUS, că vom fi altfel de consilieri, unii preocupați și atenți, care se pregătesc în mod real pentru votul decizional privind problemele orașului, activi și prezenți printre cetățeni pe întreaga durată a mandatului, nu doar în timpul campaniilor electorale. Vom fi vocea dumneavoastră în Consiliul Local și vă vom comunica permanent toate deciziile administrației și, mai cu seama, efectele acestora pentru viață noastră cotidiană. Ne vom implică activ în a susține cele ce vi le propunem în programul de guvernare locală pentru că suntem obișnuiți să livrăm rezultate și știm deja că acestea nu apar din neant, ci pot veni doar prin muncă.

 

Noi, candidații USR PLUS, ne-am demonstrat deja capabilitatea în mediul privat și venim spre administrația publică cu experiența profesională solidă acumulată în zeci de ani de muncă, dorindu-ne să contribuim la găsirea soluțiilor optime pentru rezolvarea problemelor orașului. Și toate astea pentru că ne pasă.

Buna guvernare și implementarea proiectelor în timp util sunt doar niște probleme de management pentru care avem soluții și pentru care vom vota responsabil pe 27 septembrie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>