Puncte negative în proiectul de modernizare a străzii Eroilor din com. Florești

Puncte negative în proiectul de modernizare a străzii Eroilor din com. Florești

În curând va începe o așa zisă „modernizare” a Văii Sanaslăului. Da, se aduc unele îmbunătățiri, dar nu unele la nivelul anului 2019.

  • Prima problemă este proiectul obținut fără concurs de idei – semn că nu se dorește cea mai bună soluție ci doar obținerea de promovare în campanie pe o soluție având la bază „merge și-așa”. Lipsește de asemenea orice consultare a cetățenilor din zonă față de soluția aleasă.
  • Apoi lipsa informațiilor de bază cum ar fi un Studiu de Trafic – boom-ul imobiliar prin care trece Floreștiul va aduce un trafic suplimentar ignorat în proiect.
  • Știm cu toții cum circulă basculante, autobuze și alte mașini grele pe Str. Eroilor și mai știm că aprobările în Consiliul Local pentru construcții noi nu se vor opri curând așa că neadaptarea străzii la un trafic greu constituie o problemă ce ar putea deveni vizibilă într-o scurtă perioadă de timp.
  • Iar nu în ultimul rând ignorarea în proiect a unei vegetații care să aducă umbră pe trotuare – una dintre cele mai mari probleme astăzi în zonele pietonale floreștene.

Toate aceste probleme le-am detaliat mai jos și vă invităm să le parcurgeți și să vă pronunțați în privința lor.

 

Ce se modernizează

Strada Eroilor din Florești, județul Cluj. Traseul propus pentru modernizare începe de lângă magazinul Lidl și se termina la intersecția cu strada Teilor pe o lungime de aproximativ 1.10km. Paralel cu drumul este Valea Sanaslăului care va fi acoperită integral, iar spațiul va fi folosit pentru parcări și piste de biciclete.

 

Stadiu Actual al proiectului

S-a făcut expertiza tehnica la situația actuala, s-a întocmit documentația DALI (documentație de avizare a lucrărilor de intervenție). Pentru expertizare nu s-a folosit CD 155 din 2001.

S-a făcut licitație care a fost câștigată de Napoca SA cu suma de 11.7 mil. Ron și s-a semnat contractul în 23 aprilie 2019. Termenul de 1 luna pentru proiectare și 6 luni pentru execuție. Banii pentru reabilitare sunt 8.51 mil Ron de la bugetul de stat și restul de 3.18 mil Ron de la bugetul local.

 

Critici pe care le aduc proiectului

1. Lipsă concurs de idei

Viziunea pe termen lung, implicarea specialiștilor și seriozitatea sunt cheia pentru reușita unui proiect durabil, frumos și integrat. Strada Eroilor este principala strada din zona nou construită a Floreștiului. Considerăm că pentru reamenajarea unui spațiu public așa central ar fi trebuit organizat un concurs de idei. Îmbunatățirea aspectului străzii, cele mai bune soluții pe termen lung din punct de vedere al traficului, spatiile verzi, soluțiile pe termen lung pentru instalațiile care trec pe sub aceasta strada pot să vina doar în urma unui concurs de idei. Cele mai bune soluții pot să vină doar de la specialiști. Calitatea unui spațiu public central nu se obține prin simpla transformare a Văii Sanaslăului în locuri de parcare. Strada Eroilor găzduiește cele mai multe magazine și pe viitor va fi una din principalele zone de promenadă și cumpărături. Prin lipsa unui concurs de idei se pierde oportunitatea creării unui spațiu public de calitate.

Nu am găsit detalii în proiect, din acest motiv mă întreb: tuburile colectoare de pe ambele laterale ale străzii vor fi grătare din metal ușor ca pe străzile Cetății și Muncitorilor? Grătarele acelea care ies singure din locașul lor și prezintă un pericol pentru șoferi? Să nu mai spun că sunt imposibil de utilizat de către bicicliști.

2. Lipsă studiu de trafic

Atragem atenția că modernizarea străzii fără un studiu de trafic în urma căruia să rezulte soluții de optimizare riscă să nu aducă nici o îmbunatățire a traficului deoarece nu se mai adaugă o bandă de circulație, ba mai mult din cauza parcărilor s-ar putea ca situația să cunoască o ușoară înrăutățire.

La intersecția străzii Eroilor cu Cetății și intersecția străzii Eroilor cu străzile Profesor Ioan Rus și Profesor Dumitru Mocanu nu este prevazuta nici un fel de îmbunătățire a situației actuale.

3. Drum neadaptat pentru un trafic greu

În expertiza tehnică scrie că strada trebuie dimensionata pentru un trafic greu, clasa T2, pentru care este nevoie de următoarele straturi:

1) 4 cm strat de uzura din mixtura tip MASF 16

2) 6 cm strat de legătura din binder BAD 20

3) 10 cm strat de baza din mixtura tip AB31,5

4) 30 cm strat superior fundație din piatra sparta

5) 30 cm fundație din balast.

Straturile actuale ale drumului.:

1) 10-12 cm covor asfaltic

2) 18-20 cm piatra sparta

3) 22-25 cm balast

Studiul geo arata ca straturile pentru structura existentă sunt inferioare  ca rezistență față de traficul pentru care trebuie dimensionată strada și că actuala stradă este dimensionată pentru un trafic mai redus. Dacă nu se intervine asupra fundației drumului, pot apărea denivelări și deformații ale drumului la scurt timp după terminarea lucrărilor.

Încă o data se vede lipsa de viziune pe termen mai lung. Parcă nu se dorește să se facă o lucrare trainică asupra căreia să nu mai fie nevoie să se intervină în următorii ani. Se fac lucrurile pentru perioada imediat următoare, fără să se ia în considerare că această stradă va fi și mai intens circulata.

4. Lipsă copaci

Deplângem faptul că s-a acordat o importanță atât de scăzută spațiului verde astfel că, în listele de cantități nu este prevazută plantarea nici unui copac și este prevazut doar 350mp de teren verde.

Propunem plantarea a cate unui rând de copaci pe fiecare parte a drumului.


Odată cu începerea lucrărilor pe strada Eroilor se va circula cu dificultate. Ar fi fost ideal ca lucrările de modernizare sa fie făcute după finalizarea Centurii Sud Florești.

În concluzie, considerăm că se pierde șansa realizării unui proiect frumos, durabil și adaptat nevoilor în plina dezvolte a localității în care trăim.

 

Leuce Sergiu,
Vicepreședinte filiala locală USR Florești

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>